Ik wil de biosbatterij liever niet vervangen, is het mogelijk dat hij de tijd sowieso opslaat zonder cmos batterij?

Is het mogelijk om de tijd ook zonder cmod batterij op te slaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Vroeger had het bios-batterijtje een essentiële functie, namelijk het typenummer van de harde schijf bewaren en ook de toegangscode van jezelf.
Dat is allemaal niet meer: de harddisc wordt automatisch wel gevonden en de toegangscode wordt in een stukje flash-memory bewaard - het klopt dus dat het lithiumcelletje van 3 volt nog slechts voor de doorlopende klok/datum wordt gebruikt - en zelfs dát is overbodig want dat geeft Google sowieso al door als je de browser start. Dit is in 'Configuratie' al door jezelf ingesteld.
Mijn ervaring met door de fabriek geplaatste lithiumcelletjes is dat deze vaak superieur zijn aan types die in de winkel verkocht worden: reken op een levensduur van minstens een jaar of vijf, 8 jaar vaker.
Veel werk, dat eruit halen en als je ze opmeet staat er nog steeds ruimschoots voldoende spanning op dus alle demontagewerk blijkt voor niets te zijn geweest - en wie heeft een computer die ouder is dan 8 jaar? Niemand toch, hooguit een kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. En daarbij is er nog meer informatie dat bewaard wordt en noodzakelijk is voor je computer om op te starten [disk eigenschappen etc]. Het is verstandig om even een nieuw batterijtje te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kan bij het opstarten de datum en tijd handmatig ingeven en in sommige gevallen houdt de pc dat wel vast. Voor de noodzakelijke Windows updates en van o.a je virusscanner is het wel belangrijk dat je computer/laptop de juiste datum en tijd heeft. Het vervangen van een batterij kost een paar euro en 1 tot minuten. Minder lang als ik heb zitten typen