Is wel makkelijker, maar niet noodzakelijk. Je kunt je noten ook "plaatsen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, niet nodig, ik heb zelf jaren zonder midi keyboard gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een melodietje in elkaar klikken. Dat heb ik jaren gedaan voordat ik een midi-keyboard ging gebruiken.
1: Maak een midi-kanaal aan
2: Kies nu het potloodje als muisaanwijzer
3: teken een balkje op het midi-spoor
4: Dubbelklik op dit balkje (met je pijltje weer)
5: Kies hier weer het potloodje, op het pianotje aan de zijkant zie je de nootjes die je schrijft wanneer je klikt!

Toegevoegd na 12 minuten:
-Als je het potloodje ingedrukt houdt kun je langere noten maken
- De verticale staafjes aan de onderkant geven de aanslag (velocity) aan. Dus een hoog staafje is een krachtige toon.
- Als je wilt dat cubase automatisch de noten op de maat zet moet je de >|< knop aanzetten, of alle nootjes selecteren en op Q duwen.
- In het hoofdscherm kun je, voor ieder kanaal, bij MIDI output kiezen welk apparaat de nootjes moet afspelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, een +. Dan heb ik nog zelf een vraagje, kan je met een MIDI keyboard dan gewoon zelf inspelen en dan als je zeg maar die lijntjes speelt, dan registreert Cubase het ook op die manier? Hoe zorg je dan dat er geluid bij komt, want een MIDI keyboard zelf heeft geen geluid toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, de noten verschijnen als rode balkjes op het scherm terwijl je speelt.
Het midi-keyboard is nog het best te vergelijken met het toetsenbord waarop ik deze tekst typ.
Je kunt er alleen noot-informatie mee doorgeven, het midi-keyboard zelf kan geen geluid maken. Maar ik Cubase kun je die noten aansluiten op je geluidskaart, die kan er geluid van maken. Of op een synthesizer, of een sampler, die gebruiken de noot-informatie om muziek te maken.
Dit doe je door bij MIDI-output van je midi-kanaal te kiezen waar de noten heengaan. Een virtueel instrument (VSTi) is een populaire manier om via software geluid te maken in Cubase. Er zitten standaard een paar voorbeelden onder menu instruments>Virtual Instruments
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed! Ik wil namelijk wat instrumenten aanschaffen om zelf wat dingen te maken en op te nemen en wil dit via Cubase doen, maar een midi-keyboard is ook wel leuk om erbij te hebben! Bedankt.