Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het voor mij mogelijk om een RAID 0 installatie te maken?

Ik heb een oude compaq pc staan, en ik wil er raid 0 op installeren. Er zit een western digital 40 GB in, en ik heb hier nog een matrox 40 gb liggen. Kan ik beide schijven gewoon op de IDE kabel aansluiten en raid installeren in de BIOS? Of kan het niet?
Ik heb een 0804h Motherboard.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ik in de BIOS kijk, zie ik geen opties voor RAID... Moet ik dan mijn BIOS updaten? En hoe moet dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
712

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

RAID en IDE kan alleen via een speciale controller. Met SATA een moederbord en SATA schijven kan je meestal wel een RAID opstelling maken. Twee verschillende schijven is meestal ook niet zo'n aanrader.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee schijven met exact dezelfde grootte, en er staat op de schijven ATA... (ik weet niet of dat wat uitmaakt maar het klinkt als sata xD) Waar zou ik zo'n controller goedkoop kunnen kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ATA (tegenwoordig ook wel P-ATA genoemd) is de voorganger van SATA. Het is parallel vs. serieel. De grootte van de schijven maakt ze niet identiek. Ik vraag me echt af of het de moeite geld waard is (met de kans dat het niet soepel werkt vanwege non-identieke schijven) maar hier is een link: http://tweakers.net/pricewatch/213059/digitus-ata-133-ide-controller-pci-2-port.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar zijn dan de twee aansluitingen aan de ide kabel voor? Mijn HDD is op de ene aangesloten, maar de andere aansluiting op niks...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tweede HDD of DVD-drive, maar die staan niet in RAID.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dus ik kan hem wel gewoon aankoppelen als tweede harde schijf? Moet ik dan ook nog drivers installeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee een HDD moet altijd zo pakken, je moet wel de jumper goed zetten. Dat zijn die plastic blokjes op die pinnetjes. Een moet Master en de ander Slave staan, of allebei op CS Cable Select.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, super bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding