Past een usb 3.0 ook gewoon in je pc net als de usb 2.0? En wat is het verschil.Zit er een ander stekkertje aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
12.6K

Antwoorden (2)

Er zijn vier varianten van USB:

USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed);
USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed);
USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed);
USB 3.0: 5 Gbit/s (super speed; 2009).
Dit zijn theoretische snelheden, die in de praktijk vaak niet gehaald worden.

De USB 3.0-variant heeft een stekker met extra aansluitingen om de hoge snelheid te kunnen halen. De extra aansluitingen zijn zodanig in de stekker verwerkt, dat ook oudere stekkers nog passen. De USB 3.0-kabel heeft 10 aders in plaats van 4 bij de oude kabel. [1].

Het is ook mogelijk om een USB-stekker te combineren met een SATA-aansluiting. In 2009 bestaan daartoe verschillende initiatieven.

Inmiddels bestaat ook de draadloze variant van USB, genaamd Wireless USB (WUSB of USB 2.1), die een radiofrequentie gebruikt om te communiceren. WUSB is bruikbaar tot een afstand van 3 tot 10 meter, met een snelheid van 480 Mbit/s bij 3 meter tot 110 Mbit/s bij 10 meter. WUSB gebruikt encryptie.

Enkele eigenschappen van USB zijn:

De computer is de host.
USB-kabels mogen maximaal 5 meter lang zijn. Deze lengte is door de tussenkomst van hubs te vergroten tot maximaal 30 meter.
USB-apparaten kunnen worden aangesloten zonder de computer opnieuw te moeten opstarten en functioneren na aansluiting direct (hotpluggable/hotswappable).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een USB3 apparaat op een USB2 poort aansluiten. Dat heeft uiteraard wel tot gevolg dat je USB3-apparaat maximaal op USB2-snelheid werkt, of zelfs helemaal niet werkt.
Andersom is sowieso geen probleem: een USB2-apparaat kun je aansluiten op een USB3-poort.
bamibal