hoeveel schadelijke straling komt er eigenlijk vanaf een draadloze router?

je hoort altijd zoveel over telefoonzendmasten, maar dit zit veel dichter op de mensen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je directe omgeving (ether) zit VOL met elektromagnetische straling.
Dit in alle hoeken van het frequentiespectrum.
Van magnetische pulsen (50 hz) in het elektriciteitsnet via warmte (infrarood) via zichtbaar licht en ultraviolet vervolgens naar radiogolven en radargolven to aan gammastraling en kosmische straling.

Dit alles is continu om je heen (behalve misschien de 50Hz).

Om de een of andere reden is er de laatste jaren een negatieve stroming ontstaan waarbij uitgegaan wordt dat als je maar je mobiele telefoon 's nachts uitzet en ook je wifi, dat je dan 'vrij' bent van straling.

Dit is echter zo'n klein gedeelte van de totale spectrum en vermogen dat je dagelijks om je heen meemaakt dat het echt verwaarloosbaar is. Helaas worden de negatieve verhalen ondersteunt met termen als 'onderzoek heeft aangetoont' terwijl deze onderzoeken vaak alle wetenschappelijke 'regels' negeren (zoals een representatief aamtal mensen met verschillende achtergrond; een nulmeting; uitsluiten van externe factoren, verschillende onderzoeken met herhalende resultaten enz, enz.).

Kijk, ik ga ervan uit dat hje niet de hele dag naast een GSM-mast gaat zitten maar voor de rest zou ik er maar niet te veel over in zitten.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een beetje afhankelijk van welk 'geloof' je aanhangt.
Wetenschappelijk gezien is er niets aan de hand: een router zendt maximaal 50 milliWatt uit, en dat is zo bizar weinig dat je daar niets van kunt verwachten.
Sommige mensen geloven heilig dat ook zulke lage, gepulste zendvermogens ook flinke schade kunnen doen.
Ik zou rustig in een kamer vol met die modems kunnen slapen.