Ik heb zojuist een pc geassembleerd en hij gaat aan maar krijg geen opstartscherm, hoe kan dit?

Hierbij stel ik mijn vraag nogmaals omdat ik hem de vorige keer per ongeluk heb gesloten. De harde schijf is nieuw uit de winkel en helemaal leeg maar ik dacht dat zelfs dan je nog altijd je nog altijd wel het zwarte scherm met witte letters zou moeten krijgen bij het opstarten, met druk F1 voor bios etc.. Ik heb nog geen windows op dvd dus ik kan nogniet uitproberen om die erin te stoppen en kijken of dat werkt. Verder bestaat mijn pc uit de volgende onderdelen:

Processor: Intel i5 760
Moederbord: Gigabyte p55a ud4
Geheugen: Corsair Vengeance DDR3 8GB 1600 Dual Channel
Harde schijf: WD Caviar Green 2TB 64MB
Videokaart: Sapphire HD5850
Draadloos netwerkkaart: Linksys WMP600N
Voeding: Coolermaster GX 550watt
Dvd drive sony

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik lees dat met alleen je videokaart erin de machine nog steeds niets doet.

Check, behalve alles hierboven, ook even of niet toevallig je moederbord batterijtje los zit of je CMOS reset jumper/schakelaar (nog) aan staat. Dan krijg je ook geen beeld.
Zie in de handleiding ( http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p55a-ud4(p)_e.pdf ) op pagina 22, onderdelen 20 (de CMOS clear) en 21 (de batterij).

Ik neem aan dat je zeker weet dat je monitor goed is? Krijg je een 'no signal' in beeld of zo? De meeste monitoren geven dat als ze wel zijn aangesloten en aan staan maar geen signaal krijgen.

- Krijg je piepjes of foutcode-ledjes of zo?
- Zit je CPU goed, en spint je koeler op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, pagina 129-131 van die handleiding bevatten een troubleshooting guide. Werk die ZORGVULDIG door, niets overslaan.

Andere antwoorden (2)

Hoeveel geheugenreepjes heb je erin? 1 voor 1 eruit halen, kijken wat het ding doet. Als hij op een begeven moment lettertjes geeft, heeft 1 van de geheugenreepjes zijn beste tijd gehad.

Zit op het moederbord Intergrated Graphics, en heb je het scherm daar per ongeluk op aangesloten? Even kijken waard.

Anders zouden of de Videokaart of het Moederbord kapot kunnen zijn. Probeer, mochten de eerste 2 niet baten, ook die stapsgewijs te vervangen.

Anders zou het kunnen zijn dat de processor gerookt is. Heb je deze 2ehands, en is hij werkend getoond? Anders heb je wellicht een model gekregen wat overgeklokt is, en zo weinig koeling heeft gehad dat die doorgebrand is.

Heb je de aparte stroomstekker van de CPU trouwens wel aangesloten? Deze is bij jou systeem 4 fasen, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste wat je kan doen is alles wat niet essentieel is eruit halen, en dan opstarten met de 3d kaart, 1 reepje geheugen

harde schijf, dvd drive, wifi etc is niet nodig..

als je dan wel witte letters ziet, dan stuk voor stuk opbouwen.

kijk voor de zekerheid ook even of je 3d kaart goed erin zit, of de voedingskabel van de 3d kaart er in in zit (aan het uiteinde een plugje met 6 of 8 gaatjes..)

hetzelfde met alle stroom aansluitingen op je moederbord.

aangezien je zelfs zonder je geheugen witte letters moet zien, als dit zelfs nog niet werkt.. dan moet je echt alles opnieuw doen, alles uit elkaar, en buiten de kast opnieuw opbouwen..

Toegevoegd na 3 minuten:
alle stroom aansluitingen zijn er 2, eentje tussen je usb en je cpu (wit ding, 8 gaatjes), en een grote stekker aan de rechts van je geheugen (wit ding, 24 gaatjes)

Toegevoegd na 4 minuten:
trek ook je reset knop eens los, als deze kortsluiting maakt, gaat de pc aan, maar zie je niks (alsof je de reset inhoudt)