Kan een processor in de computer slijten?

Ik bedoel: kan het zijn dat hij naar verloop van enkele jaren minder gaat presteren?

Of is het een kwestie van: hij doet het, of hij doet het niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Het beste antwoord

het kan zijn, dat na verloop van tijd, hij minder stabiel word (slijtage). Dit kan crashes etc. veroorzaken, maar zelfs dan kan je ze weer terug stabiel krijgen, door een klein beetje extra voltage te geven.

je kunt niet eindeloos voltage toevoegen, en hoe meer voltage hoe sneller ie verder slijt.

Toegevoegd na 3 uur:
aangezien ik minnetjes krijg van mensen die schijnbaar niet weten waar ze het over hebben.
de oorzaken voor deze slijtage zijn:

Time-dependent dielectric breakdown: It is the result of the gate dielectric gradual wear out, which leads to transistor failure.

Stress migration: Materials differ in their thermal expansion rate, and this difference causes thermo mechanical stress, referred to as Stress Migration.

Thermal cycling: Thermal Cycling is another reliability factor
since the temporal thermal gradients e.g. power on and off and high frequency changes in power due to changes in workload behavior, affect the lifetime of the processor.

Negative bias temperature instability: NBTI leads to upward shifts in the transistors’ threshold voltage that leads to timing vio-lations.

en zelfs een bron voor de slimbo's die me een minnetje gaven..

Toegevoegd na 3 uur:
overigens accepteer ik schriftelijke excuses, die kan je kwijt door het reageer knopje te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, heb je daar een link over???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen links, behalve dat ik mijn processoren al 10 jaar buiten specificaties draai, hierdoor slijten ze sneller, bij mijn amd 4400+ x2 duurde het 2 jaar voor ik 0.05 volt toe moest voegen, hij is daarvoor 2 jaar stabiel geweest met een overclock, daarna nog eens 1 jaar met een overclock, en hij draait nu blij, op 1.45 in de computer van mn schoonvader, 1.4 volt pikte hij echt niet meer. mijn amd 2400+ en 2800+ deden er respectievelijk ongeveer een jaar over, maar dat was met minder koeling, dus meer slijtage door warmte (en zijn daarna vervangen). mijn huidige amd phenom 555BE draai ik nu al anderhalf jaar op 4 ghz, en heb pak een beet een maand terug 0.025 volt toe moeten voegen, omdat ik stabiliteitsproblemen kreeg. daar ik mijn systemen ver buiten specificaties draai kom ik dit eerder tegen dan jan met de pet, het is ook geen mechanische slijtage, maar meer van de warmte. verder zit er in een processors standaard voltage ook een buffer, hij krijgt altijd iets meer stroom dan dat er nodig is, vandaar dat je een processor uit het doosje kan overclocken zonder extra voltage. zoek zelf maar eens het randje op, door bijvoorbeeld het voltage te verlagen tot ie nog net stabiel is, en probeer datzelfde over 3 jaar.. dan kan je niet meer zo laag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje!! *geeft knuffel*

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is onmogelijk. Als de computer naar verloop van tijd vol met stof komt te zitten kan ie wel te warm worden, maar verder kunnen de circuits in de processor niet slijten.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, enige uitzondering die ik kan bedenken is flash memory, dat na een aantal keren herschrijven fouten kan gaan vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer fout, er zijn hele studies naar slijtage van transistors..