Is mijn PC kapot?

Ik zat rustig te werken aan mijn PC, die al een tijdje wat ventilatieproblemen gaf. Plotseling hoorde ik krgghgh en rook ik verbrand plastig. De computer draaide nog wel lekker door alsof er niets aan de hand was (hij viel dus niet uit). Ik heb de PC meteen uitgezet en opengemaakt, stof eruit gehaald. Heel even aangezet en hij ventileerde weer goed.

Om een lang verhaal kort te maken: wat is er stuk als de computer wel gewoon nog doordraait? Kan ik gewoon verder werken of loop ik dan het risico dat ie echt crasht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het probleem met dit soort dingen is. . dat niet iedereen een computer deskundige is ;)
Dus we kunnen allemaal wel gokken en zeggen: "Waarschijnlijk ..." "misschien..."

Maar als je computer zo'n geluid maakt en je weet niet 100% wat het is..

Kun je gewoon het beste even iemand langs laten komen of zelf langs de winkel gaan waar je hem hebt gekocht.
Want je wil het risico niet lopen dat je;

A. alles straks kwijt bent
B. De hele zooi in de hens staat ;)

geloof mij, punt A. is mij overkomen na precies zoiets.. dus ik zou je sterk aanraden om er iemand naar te laten kijken!
Ik ben alles kwijt geraakt aan schoolwerk. (stuk of 300 word bestanden).. dat zal flink balen zijn.

Ps.!!! Maak sowieso van te voren een back-up.
Voordat je hem naar een computer winkel brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag is de monteur langsgeweest. Het was een kapotte voeding. Voor 90 euro heeft de monteur een nieuwe voeding geinstalleerd en de computer nog even gedefragmenteerd e.d. Prima dus! Ben gelukkig geen data kwijt. Nu wel snel even een backup maken, heb hier wel van geleerd. :-)

Andere antwoorden (5)

Als je pc naar verbrand plastic rook moet je er nu wel onmiddelijk mee naar een reparateur, het maakt niet uit of hij nu weer werkt of niet. Je loopt inderdaad het risico dat je straks al je data definitief kwijt bent, of nog erger: kortsluiting en brand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is een stroomdraadje langs de vinnen van de ventilator gkomen en is er wat isolatie afgeschraapt.
Je hebt de boel los gehad en schoongemaakt. Draait de fan nu weer normaal? Niet extra hard of zo?
Voelt de luchtstroom uit de fan koel of juist heel warm aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk een versleten ventilator (die van de voeding of van de CPU). (Of volgeraakt met stof.)
Eventjes uit kan wel (zeker die van de voeding), maar langere tijd niet. Dan schakelt de PC zich uit omdat ie te heet wordt, en in 't geval van de CPU kan die zelfs doorfikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk zit er veel stof op het moederbord en ventilator die het moederbord koelt en is ie oververhit geweest kwestie van schoonmaken en kijken of er geen kabeltjes verbrand zijn maar hij is niet kapot alleen als de kabeltjes wel kapot zijn zou ik ze wel maken in verband met kortsluiting waardoor pc's alsnog kapot kunnen gaan.
En bij bliksem natuurlijk uitzetten!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geluid welke je beschrijft lijkt op een kabel welke tegen een ventilator komt. Alleen die brand lucht... dat hoort natuurlijk NOOIT uit je computer te komen.

Dus uit dat ding en grondig (laten) nakijken. Stof en troep eruit is altijd nuttig.

Mocht het geluid uit de harddisk komen dan is het heel nodig om snel een andere schijf te monteren!