Krijg je bij de aanschaf van een Lenovo Thinkpad T420 met Windows 7 Professional 64-bit pre-installed ook het OS op cd?

Ik ben namelijk van plan om de harde schijf in de laptop te verwisselen voor een solid state drive. Als gevolg hiervan moet ik Windows herinstalleren aangezien het OS op de harde schijf is geïnstalleerd en de nieuwe ssd geen OS bevat. Als de installatie cd van Windows wordt meegeleverd dan kan ik het gewoon herinstalleren, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik ben bang dat er geen Installatie schijf voor windows 7 bij zit. Alleen een product key krijg je er tegenwoordig bij.

Om zeker te zijn zou ik naar de winkel gaan of ze bellen en het gewoon vragen en uitleggen wat je van plan bent. Als het een goede PC winkel is, zullen ze je graag helpen en de schijf er voor je in zetten en het OS overzetten. Voor niets puur als service omdat je bij ze een laptop koopt lijkt me.

Is dit niet mogelijk dan heb je zelf een aantal opties. Maar voor allemaal heb je de nodige computerkennis nodig.

Als eerste kan de originele schijf proberen te klonen op de SSD. (zie bronnen voor 5 gratis programma's). Probleem is dat je een laptop hebt waar je niet zomaar even een extra HDD aanhangt in het algemeen. Een aparte PC zou dan oplossing kunnen bieden, maar dan moet je wel weer bekabeling hebben die die kleine schijfjes aan kan sluiten op je desktop PC. Lastig maar te doen.
Is het klonen gelukt dan kan je de SSD inbouwen. Probeer de laptop op te starten als eerste in veilige modus (druk op F8 vlak nadat de laptop begint met windows booten). Windows begint vanzelf wel te piepen dan als er wat moet gebeuren. Kom je in geavanceerd systeemherstel voer dit dan uit. Je laptop is toch nog kaal dus om bestanden zou je je geen zorgen hoeven maken.
Start de laptop gewoon op in veilige modus, herstart dan en kijk eens of windows gewoon opstart. Als dat zo is ben je gelijk klaar natuurlijk ;)
Lukt dit allemaal niet of loopt je windows meteen al vast dan werkt dit dus niet. Je hebt dan in elk geval je originele disk nog om alles weer aan de gang te krijgen.

Als tweede oplossing zul je een installatie DVD van windows 7 te pakken moeten krijgen. Ik heb even gekeken op de website van microsoft maar je kan geen versie downloaden (om deze dan met je laptop key te activeren) zonder deze ook te kopen. Probeer op een andere manier eraan te komen door rond te vragen in je vriendenkring of te zoeken op internet. Er zijn manieren ;)
Wat je wel kan krijgen is problemen met je license. Meer daarover staat ook in een link onder bij de bronnen over het overzetten van windows 7. Het komt erop neer dat als je je windows op je SSD activeert, de licentie automatisch zou moeten komen te vervallen op je systeem met de "oude" disk als die werd geactiveerd. Maar volgens die link kán dat nog wel eens problemen geven... kán ;)