Wat moet ik doen om zeker te weten dat er NIETS meer op mijn harde schijf staat?

Ik wil mijn computer verkopen met daarin de harde schijf. Ik wil natuurlijk niet dat een ander nog kan zien wat er op mijn harde schijf heeft gestaan.
Vaak hoor je dat mensen hun harde schijf hebben geformatteerd en dan denken dat hij leeg is. Ik begrijp dat dit dan niet zo hoeft te zijn. Wat moet ik doen om dit wél te bewerkstelligen en hoe krijg ik dit voor elkaar? Zijn hier programmaatjes voor?
Kan ik naderhand nog zien of de harde schijf daadwerkelijk leeg is?

12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb begrepen, dat het nooit volledig gewist kan worden. Maar aangezien er op gv echte comp. experts zijn, zet ik het maar bij de reacties...
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja ik hoop ook op antwoorden van onze experts!! :-)

Antwoorden (7)

Ga naar 'www.maxtor.com' en haalt u een kopie van het hulpprogramma MaxBlast op. Neem de kopie die u op een opstartmedium kunt zetten. Is dat gelukt en is het medium aangemaakt? Dan de computer opnieuw starten en booten van diskette. Een van de opties die MaxBlast heeft, is het 'zero fillen' van de harde schijf. Letterlijk de hele harde schijf wordt dan volgezet met nullen. Waarna u ervan bent verzekerd dat niemand de oude inhoud van de harddisk kan terugwinnen. Maar wel even opgelet: de hele harddisk moet met nullen worden gevuld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je echt je data vernietigen, kijk dan eens op de website van je harde schijffabrikant. De meeste fabrikanten hebben namelijk software om de data op je schijf te "vernietigen". Eén van de gebruikte methodes is de zogeheten zero fill. Hierbij wordt je harde schijf niet "leeg" gemaakt, maar volledig gevuld met "nulletjes".
De redactie van de XP Helpdesk heeft goede ervaring met het programma KillDisk (freeware). De naam spreekt voor zich. Naar onze mening een goede en veilige methode om je gegevens voor anderen permanent onbruikbaar te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je hem daarna nog gebruiken?
fremar
12 jaar geleden
Weet dit niet zeker maar ik vrees van niet.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Is natuurlijk wél de bedoeling. Ik wil de computer verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je hem daarna wel gebruiken!
Wat je moet doen is een low level format. Dit kost alleen wel uuuuren!! Een low leven format is eigenlijk niets meer dan een normale format alleen het process is anders. De low leven format haalt je hele schijf leeg en vult hem daarna met allemaal kleine losse palletjes dit verwijderd hij weer en doet weer het zelfde. Na 3x zijn de oude bestanden volledig vernietigd en kunnen deze niet meer gerepareerd worden. Echter in het bedrijfsleven doen we dit process 9 keer.
Wat voor jou mss beter is is een nieuw schijfje kopen en deze uit je pc halen. Een nieuwe hdd heb je al voor 30 euro ofzo en dan ben je niet zoveel tijd kwijt aan de low leven format ;)
Kijk uit met de programmetjes die je van bijv maxtor haalt. Wat hiermee gedaan word is voor mij een koud kunstje om het toch nog te repareren!
En zo heb ik dan al je gegevens!!
Low leven format is het beste als je je huidige schijf weg wilt doen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formatteren, daarna als externe schijf gebruiken en alles overschrijven met nullen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan er even vanuit dat er op je harde schijf geen top-secret staatsgeheimen staan. Want in dat geval zou ik de schijfinhoud toch liever vernietigen (de-magnetiseerappaat werkt ook) en vervangen.

Ik ga er vanuit dat je een PC hebt.

Je kunt 2 dingen doen. Ten eerste kun je Windows opnieuw installeren van CD(XP) of DVD (Vista/7) en bij de installatie opgeven dat je de schijf *totaal* wilt formatteren (dus niet de "Quick format" methode). Dat moet voor 99,9 van de 100 gevallen afdoende zijn! De schijf is dan volledig overschreven, en zelfs een bovengemiddelde computernerd zal geen data die van jouw is op de harde schijf terugvinden.

Wil je het echt professioneel aanpakken, download dan KillDisk van http://www.killdisk.com/downloadfree.htm en maak een bootable CD/DVD om de harde schijf te kunnen wissen op basis van een low-level format.
De gratis versie stelt je in staat om de schijf 1 keer met nullen te overschrijven, wat in feite hetzelfde is als de methode bij een nieuwe installatie van Windows.
Met de betaalversie kun je de schijf zelfs volgens de verschillende militaire standaards die er op de wereld zijn wissen, bijvoorbeeld volgens USA's DoD 5220.22-M (USA's Department of Defense's.
Je kunt dan instellen hoeveel "passes" je opgeeft van het overschrijven, 7x en 35x volgens de standaards.

Of die betaalversie je meer aanspreekt dan er een nieuwe harde schijf inzetten zal je zelf het beste kunnen beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerste stap: formatteer de harddisk.
Tweede stap: download Revo Uninstaller en gebruik de functies: "sporen wissen" en "definitief verwijderen". Elke computer houdt bestanden bij die je in de prullenbak gooit. Deze zijn dus niet verloren maar het programma verwijderd al die zaken door ze herhaaldelijk honderden keren te overschrijven zodat ze onbruikbaar en onleesbaar zijn. Ideaal voor het geval als je je pc wil verkopen aan een ander.
Verder zijn er nog dergelijke programma's (advanced systemcare Pro) → er is hier een gratis versie van die ook al veel sporen kan verwijderen en die ook goed werkt.
Windows achteraf uiteraard volledig opnieuw installeren is ook nodig als je wil dat de pc doorverkocht kan worden en men hem onmiddellijk kan gebruiken maar dat laatste zorgt niet voor het wissen van belangrijke en persoonlijke bestanden. Revo uninstaller kan en doet dat wel voor je en is ook volledig gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de schijf er uit halen en bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Ik zoek een methode om zeker te weten dat er geen informatie meer op mijn harde schijf achterblijft.
Als ik de harde schijf uit mijn computer haal staat alle informatie er nog steeds op!