kan je ergens de snelheid van een hardeschijf bekijken op een windows 7 home premium laptop?

Ik heb een windows 7 home premium laptop met 2 harde schijven en ik wil weten of een van beide sneller is of niet want dan kan ik rekening houden met op welke harde schijf ik welke bestanden zet.
Kan ik ergens kijken wat de snelheid is van de harde schijf dus bijvoorbeeld 7200 RPM.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (1)

Het RPM is niet alles zeggend. Maar je kan iig HDtune draaien die geeft in MB/s aan welke de snelste is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een 5400RPM 3TB schijf is waarschijnlijk sneller dan een 7200RPM 250GB schijf. Dat komt doordat de datadichtheid verschilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met HDTune kan je ook kijken of je HDD bepaalde fouten bevat en hoe warm deze wordt.