Goedenavond, Ik heb een klein probleem met mijn fan van de processor

Nadat ik de fan van mijn CPU heb schoongemaakt, (d.m.v elektrische tandenborstel) maakt hij opeens veel meer geluid. Is dit nog op te lossen?

Het is een Cooler Master TX3

Toegevoegd na 2 dagen:
PROBLEEM OPGELOST. BEDANKT ALLEMAAL!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Dit is een hele mooie koeler, die moet geruisloos kunnen werken. Haal de ventilator los van het koellichaam. Dat kan makkelijk door de klemveertjes los te halen. Zet de PC aan en kijk of ie nu wel geruisloos is. Vast wel. Zet hem dan wee voorzichtig vast en zorg dat er niets kan aanlopen. Ook de voedingsdraadjes van de fan maken lawaai als ze tegen de fan aankomen als ie draait.
(overigens is dit de eerste keer dat ik hoor van iemand die zijn PC met zijn tandenborstel reinigt, lol!)
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ik hoop dat je een ander borsteltje erop zet voordat je weer met je gebit aan de slag gaat :)
Het kan zo zijn dat door het vuil de groeven iets wijder zijn geworden. Nu je het vuil eruit hebt gehaald is er speling onstaan waardoor het gaat rammelen.

Niks om je zorgen om te maken, probeer wat hierboven in de reactie staat en anders lekker laten rammelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Yasunir,

ik ben bang dat jij het probleem een beetje onderschat. het is een groot probleem.

de lamellen van het koelblok zijn van heel dun (dus erg zwak) aluminium. door de tandenborstel heb je deze lamellen verbogen, waardoor de lucht er niet meer laminair maar er turbulent doorheen stroomtaakt. deze trillingen komen ook in de ventilator, waardoor die ook gaat rammelen.

in de koeltechniek gebruiken we hier zgn lamellenkammen voor om dit probleem op te lossen.
ik geloof niet dat er lamellenkammen bestaan voor dergelijke kleine koelblokjes.
ventilator losnemen, heel voorzichtig met een tandenstoker of iets dergelijks, de lamellen weer recht te krijgen, vooral de randjes mogen niet verbogen zijn. daar ontstaat het geluid.

dan nooit meer met wel gereedschap dan ook aan het koelblok komen. schoonmaken doe je met een spuitbusje lucht, voorzichtig blazen. hierbij moet je de ventilator tegenhouden, want als die gaat draaien tijdens het blazen, wekt hij spanning op, die de achterliggende elektronica kan beschadigen.

ik wens je het allerbeste, maar ik vrees met grote vreze.
het was inderdaad een mooie koeler.

groeten, Dré