Wat is de het stand-by energie verbruik van een NAS?

Om mijn data beter bereikbaar te houden, denk ik aan een NAS. Wat verbruikt zo'n ding als hij alleen maar 'aan' staat en er dus geen data gevraagd wordt? Gaan ze dan uit, en starten pas op als ze bevraagd worden? Bij mij zouden ze 23 uur per dag ongebruikt zijn, waarschijnlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.5K

Het beste antwoord

Dat hangt natuurlijk van het merk af.

Een Freecom Network Media Center:

Gebruik Aantal watt
Full load 10.6
Idle 7.4
Slaapstand 6.1

http://www.techzine.nl/reviews/803/5/freecom-network-media-center-snelheden-en-energieverbruik.html

Toegevoegd na 2 minuten:
De LG network storage N2R1 verbruikt wat meer:

Energieverbruik NAS
Stand-by 20,4 Watt
Idle 21,6 Watt
Load 24,4 Watt

http://www.techzine.nl/reviews/844/5/lg-network-storage-n2r1-a-prestaties.html
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een QNAP 119P+ en die verbruikt 20 watt per uur en 9 watt in standbye mode. Je kunt via de software instellen of je wil dat de nas na een x aantal minuten zelf in standbye mode gaat, als deze geen data ontvangt/levert.

Het hangt natuurlijk wel van het merk, type en aantal schijven (die gebruiken per stuk ook stroom) en gebruik af hoeveel de nas uiteindelijk gaat verbruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hieronder de power options die je kunt instellen voor een QNAP nas. QNAP heeft overigens wel de betere, zo niet de beste, software om je nas helemaal naar je hand te zetten. Het apparaat is één ding, maar goede software is minstens zo belangrijk.
Plaatje bij antwoord
paulus811
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ik heb mijn QNAP nas gekocht bij WifiMedia in Arnhem (http://www.wifimedia.eu/). Alhoewel ze boven 250 euro gratis verzenden, zou ik je adviseren er langs te gaan. Een nas is een ingewikkeld apparaat en ze geven je ter plekke uitgebreid advies en tips om snel aan de slag te kunnen. Het is een prachtige zaak met deskundig en vriendelijk personeel en een eigen helpdesk die snel reageert. QNAP's zijn vrijwel nooit in de aanbieding, dus zoeken naar een koopje heeft niet veel zin. Omdat er geen koelfan in zit, moet je wel energiezuinige schijven erin gebruiken (minder warmteontwikkeling), maar ook daarin wordt je prima geadviseerd. Mooie van QNAP is de uitgebreide verzameling apps, waarmee je o.a. de nas zelfstandig kunt laten downloaden en constante doorontwikkeling van de firmware (dat is soms wel anders). Online een foto en filmalbum delen met familie is ook geen enkel probleem, maar ook het hosten van websites is mogelijk (dan moet je m natuurlijk niet 23 uur per dag uitzetten ;-) succes. Goed alternatief voor een QNAP is Synology, iets minder mogelijkheden maar wel iets gebruiksvriendelijker. En in dezelfde prijsklasse. Mijn advies is om een nas van een van deze twee merken te kopen en vooraf goed te bedenken hoeveel schijven je erin wilt voor bijvoorbeeld een RAID opstelling (continue backup). Dat laatste doe ik door er een externe usb schijf op aan te sluiten.