Hoe kan ik het beste mikjn data opslag organiseren?

Ik had alles vroeger gewoon op mijn PC staan.4 schijven van 500Gb er in, en klaar. Nu werk ik vooral op mijn latop, waar 2Tb opslag niet haalbaar is. Mijn disk is weer vol. Zijn er handig oplossingen welke niet absurd veel energie verbruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

films en mp3 zijn waarschijnlijk de grootste data verslinders.
dus als je daar een externe schijf voor gebruikt
dan scheelt dat al heel wat lijkt me
handig is misschien een netwerk server met harde schijven
Dan kun je ten alle tijden je laptop licht en luchtig houden ;)
Bedenk ook dat er wellicht honderden mp3 op je laptop staan maar hoeveel kun je er nou eigenlijk luisteren op een dag ? en hoeveel films
heb je dus echt een zo groot mediabibliotheek nodig ?

Er is tegenwoordig bv grooveshark of internet radio waarbij je zowat alle muziek vanaf internet kan streamen zonder probleem.
dus hoef je al die ruimte niet maar altijd bezet te houden voor muziek.
het is juist de sport zoveel mogelijk toegang te hebben tot van allerlei films of muziek en zo weinig mogelijk geheugen en harde schijf ruimte in beslag te nemen.

dus een NAS server is een hele goeie optie

om je data op te slaan en je laptop te slimlinen

bij de aldie heb je al een hele goedkope waarschijnlijk niet de uitgebreidste maar toch
capthavoc
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
nou dan is een NAS een uitkomst toch ? met de juiste configuratie draadloos te bereiken
zelfs via internet moet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf hetzelfde antwoord als jij, dus plaats ik het als reactie: Het handigste is om eens te gaan denken aan een NAS oplossing. Die worden steeds groter en je krijgt hetzelfde als je vroeger had (met losse schijven erin), maar kunt hier nu ook bij met je vaste PC, laptop, Ipad, mediaspeler etc. Er zijn ook NAS systemen met een FTP of webtoegang, zodat je ook op afstand bij je bestanden kunt. Als je meer dan 2 Terrabyte nodig hebt is denk ik een externe schijf geen oplossing. Ik gebruik zelf aparte externe schijven om virtuele desktops en installer software op te bewaren, maar foto’s, muziek en films staan momenteel nog op harde schijven in een PC die eigenlijk dus als een soort server fungeert. Dat gaat echter beter in een een NAS. Als je een mediaspeler hebt die bijvoorbeeld films van het netwerk kan afspelen op TV is een NAS ook een handige oplossing.

Andere antwoorden (1)

hoi capthavoc,

je hebt het omslagpunt bereikt, je moet overstappen naar de 'cloud'. niet alles in je eigen PC opslaan, maar op het web.
dan heb je je data altijd bij de hand, zo lang er een internetverbinding aanwezig is.

een andere oplossing is, de films op DVD branden.
je kan toch niet naar alle films tegelijkertijd kijken.
alleen de actuele films, die je nog moet zien, staan op je PC.
films zijn inderdaad de grootste belasting voor harde schijven.

groeten, Dré

Toegevoegd na 3 minuten:
bovenstaande geeft alleen de opslag, voor het organiseren heb ik ook een oplossing.

zelf heb ik mijn software op CD's en DVD's opgeslagen
in een word bestand staat op welke CD de programma's staat.
ook uiteraard een korte uitleg er bij.
nu kan ik met de zoek en vervang instructie van word heel snel naar de betreffende software zoeken.
ben ik de naam vergeten, maar weet nog wel enkele kernwoorden, dan zoek ik naar die kernwoorden.
deze kernwoorden staan in de korte uitleg, die bij elk bestand worden meegegeven. deze opslag is thevens de back-up.

simpel en doeltreffend.

veel suc6
groeten, Dré