kan ik een SATA 3-controllerkaart op een PCI of op een PCIe x1 slot aansluiten?

Toegevoegd na 4 uur:
ik bedoel te vragen of je op een PCIe x 1 slot een SATA3 contollerkaart kan plaatsen en dan de snelheid van SATA 3 volledig kan benutten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (2)

kwestie van in de poort steken lijkt me ?
de hardware wordt vanzelf gevonden het bios
en wellicht heb je drivers gekregen die je moet installeren voordat je windows op de schijven die je er op aansluit kunt installeren ?

Toegevoegd na 28 minuten:
vaak horen die drivers bij de harde schijven en niet de controler deze wordt meestal vanzelf gevonden zonder toegevoegde aparte drivers
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste capthavoc,
bedankt voor de reactie.maar wat ik eigenlijk wil weten of ik dan de volledige snelheid van de SATA 3 kan benutten.
ik weet dat er controllers te koop zijn die dit kunnen , maar deze willen als interface minimaal een PCIe x 2 hebben
capthavoc
12 jaar geleden
Tja al je moederbord dat niet heeft zul je die snelheid niet halen
maar in de praktijk zul je daar toch niet zoveel last van hebben lijkt me, tenzij je terrabytes aan data heen weer gaat schuiven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok bedankt!!!
Je kan een PCI kaart alleen in PCI slot steken en een PCIe x1 in elk PCIe slot steken. Volgens mij zijn er geen PCI SATA 3 controller kaarten dus lijkt me dat PCIe x1 in PCIe de enige mogelijkheid is.

Toegevoegd na 7 uur:
Dat ligt voornamelijk aan je PCIe versie en het aantal lanes van de kaart x1/x4/x8, ervanuitgaand dat je PCIe v2.0 hebt kan je maximaal 5Gb/s op PCIe x1 halen (500MB/s). Terwijl SATA 3 6Gb/s kan halen (600 MB/s). Als je dan 2 SSD's aan je controller kaart hangt dan kunnen ze dus maar op 250 MB/s per stuk werken. Als je er maar een SSD aan hangt kan ie dus wel bijna de max halen.

Wat veel interessanter is is om te weten wat de max van je SSD is, Voor HDD is SATA 3 sowieso complete overkill.

De bron laat een mooi voorbeeld zien van een controllerkaart die je vaak ziet met de waardes die ik net gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er geen sata 3 controllerkaarten waren zou ik ook deze vraag niet stellen toch?het gaat erom of ik een PCIe controllerkaart in een PCIe x1 slot kan plaatsen en dan de volledige snelheid van SATA 3 benutten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook nergens dat er geen SATA 3 controller kaarten zouden bestaan, ik vraag me af of er PCI SATA 3 controllerkaarten bestaan. PCI en PCIe zijn namelijk 2 verschillende dingen. Maar zie nu dat de originele vraag niet goed gesteld is en je toevoeging de eigenlijke vraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk.
sorry voor het misverstand.
bedankt!!!!