Ik wil HD streamen naar een tv, moet ik een CAT5 of CAT6 kabel aanleggen?

Ik wil vanaf een NAS/Mediaserver HD streamen naar een tv met LAN aansluiting. Is CAT5 met een doorvoersnelheid van 100 mbit/s voldoende of moet ik een CAT6 kabel nemen die tot 1 GB/s gaat?

paulus811
14 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Als je echt met een Blueray gaat streamen dan kan je in de buurt komen van de 40 Mbps.
Dat kun je uitstekend transporteren over CAT5.
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Antwoordman, ik zou het graag geloven (en doe dat ook gezien de kwaliteit van jouw antwoordenhistorie), maar vandaag was ik bij Alternate (een van de grootste pc boeren van NL) en daar riep men in koor "minimaal 100 mbit/s moet je hebben, bij Media Markt zei men min 200. Jij zegt 40, maar is dat ergens op gebaseerd of kun je dat uitleggen? Nogmaals, ik trek niet je antwoord in twijfel maar zou zo graag begrijpen waarom ik x of y moet nemen. Eenmaal aangelegd is het niet zo eenvoudig te herstellen. En ja, het is de bedoeling om HD content/ Blu Ray te streamen via een NAS/Mediaserver.
AWM
14 jaar geleden
Oei, oei, bij die winkels weten ze nooit waar ze het over hebben. Ze proberen je daar ook een HDMI-kabel aan te smeren van 100 euro, die een tientje waard is :(
Kijk eens naar deze URL:
"Blu-ray has a maximum bit-rate of 40 mbps while HD DVD offers a maximum of 28 mbps."
http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=959
Als je naar HD TV (uitzendingen) gaat kijken, zul je nooit boven de 15 Mbps gaan uitkomen.
paulus811
14 jaar geleden
Topantwoord en dus een dik verdiende +1
AWM
14 jaar geleden
Dank, dank...
paulus811
14 jaar geleden
Dank je antwoordman, ik ga een CAT5e kabel aanleggen.

Andere antwoorden (2)

Je kunt een 1GB netwerk ook keurig kwijt op een CAT5 kabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar op de verpakking van de CAT5 kabel staat duidelijk 100 mbit, hoe zit dat dan? Is dat niet een maximum snelheid voor het datatransport?
AWM
14 jaar geleden
Die normen geven garanties voor kabels van 100-120 meter bij ongunstige omstandigheden.
In dat geval kun je beter CAT6 nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na 120 meter is een netwerkkabel sowieso niet meer stabiel. Of je moet enorm dure afgeschermde kabel kopen. Cat5 is prima voor een 1GB netwerkje in een klein bedrijf of binnenshuis.
Het kan zowel met cat6 als cat5.
Wel moet je er op letten dat de tv/router/pc gigabit poorten heeft, anders kom je niet boven de 100Mbit/s uit.