Ik wil een normale microfoon met standaard microfoon uitgang aansluiten op mijn laptop, is dit mogelijk doormiddel van een soort van omzetter? Greetzz

Bijvoorbeeld een soort van klein adaptertje voor in usb poort met aan de andere kant een aansluiting voor mijn microfoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ja, USB adaptors voor analoge audio bestaan. Zie bijvoorbeeld:
http://www.amazon.co.uk/Guitar-Interface-Jack-USB-Adapter/dp/B000Y8970C

Het probleem echter met dit soort dingen is: USB is digitaal, met andere woorden daar stop je eentjes en nulletjes in, terwijl een jack poort een analoge aansluiting is. Dat betekent dat je voor een analoge poort (mic/headphone op je laptop) géén software/logica nodig hebt in de kabel (dan gebeurt de conversie van analoog naar digitaal in de geluidskaart, evt. ingebakken in je moederbord), maar voor een USB signaal wél software/logica in de kabel zelf (of in een adaptortje) moet hebben! Hetzelfde probleem heb je bijvoorbeeld als je een PS2 toetsenbord in een USB poort wilt stoppen. Die stekkertjes heb je, maar die zijn zeer duur omdat daar software in moet zitten. Andersom, dus van USB naar PS2, kost geen bal want dat kan gewoon met een beetje solderen :)

Dit soort simpele analoog-naar-digitaal USB oplossingen is echter voor audio qua kwaliteit meestal het uitspreken nog niet waard!

Ik adviseer daarom met klem om in plaats daarvan een paar tientjes meer uit te geven en een externe geluidskaart te kopen die je wel via USB kunt aansluiten, zoals:
http://www.mycom.nl/Product/Geluid-Geluidskaart/Creative-Labs-SB-XFi-HD/305242

Of nog veel leuker spul als je echt goed wilt kunnen spelen met kabeltjes en aansluitingen:
http://www.mycom.nl/Product/Geluid-Geluidskaart/Terratec-DMX-6Fire-soundcard/290239
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

moet op zich geen probleem zijn
alleen vraag me af of die overgang stekkertje er zijn ? van klein naar groot wel
maar van groot naar klein jackje ??? lastig te vinden lijkt me
ik kan me voorstellen dat een normale mic nogal power trekt van je laptop en dus je geluid niet optimaal is
maar op zich moet het geen probleem zijn.
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van groot naar klein tip-sleeve (TS, mono) en tip-ring-sleeve (TRS, stereo) bestaat absoluut! Ik heb er hier nog een paar liggen. Kun je gewoon bij je lokale snoertjes-en-stekkertjes-winkel of muziekwinkel kopen. Althans, hier in Amsterdam in ieder geavl wel :)
Maar je moet er wel mee oppassen: als je dat direct aansluit op een mini jack poort, het is de pest voor je mini jack poort, omdat de kabel met veel gewicht aan de poort hangt en de klemmetjes in de poort binnen de kortste keren zijn uitgewoond. En een standaard microfoon is passief en trekt geen tot zeer weinig power van je apparaat; werkt gewoon op de spanning die er toch al op staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... Ik denk echter niet dat topic starter dit bedoelde; het ging om conversie van analoog (TS/TRS) naar digitaal (USB).
capthavoc
12 jaar geleden
ah dat had ik niet gelezen
maar je kan wel een usb geluidskaart-je kopen
http://www.pixmania.nl/nl/nl/3849499/art/power-star/usb-chipset-cmedia-cl-su4.html of deze http://www.blueface.nl/philips-stereoadapter-p-925.html die kan rechtsreeks op je microfoon ingang