Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik gegevens van een bestaande harde schijf overzetten naar een "advanced format" schijf?

Ik maak regelmatig een back-up van de harde schijf in mijn computer. Die back-up maak ik door de PC op te starten vanaf een Knoppix-DVD, en dan met het dd-commando de *complete* inhoud van de harde schijf te kopiëren naar een externe harde schijf.

Op die manier kan ik mijn systeem herstellen "zonder na te denken" wanneer de harde schijf kapot gaat. Gewoon alles terugkopiëren naar een nieuwe schijf, en alles is er weer: partities, OS, programma's, licenties, instellingen: alles.

Nu komen er echter "advanced format" harde schijven op de markt. Dat zijn schijven die een sectorgrootte van 4096 bytes hebben, in plaats van de tot nu toe gebruikelijke 512 bytes.

Als ik nu met het dd-commando mijn back-up terugkopieer naar zo'n "advanced format" schijf, heb ik dan ook weer direct een werkend systeem met alle partities, OS, programma's, licenties, instellingen enzovoort? Of werkt dat niet vanwege de veranderde sectorgrootte en/of de bijbehorende veranderde alignment?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
621

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De indeling van 4kB sectoren gebeurt op een heel laag level en is niet zichtbaar voor de 'buitenwereld'. Deze schijven emuleren een sectorgrootte van 512 B naar buiten toe. Dus het moet gewoon werken.
(Lees meer...)
escape
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe zit het met die emulatie - ik heb wel eens gehoord dat je die aan en uit kunt zetten, en dat als de emulatie aan staat, de snelheid lager wordt. Weet je hoe dat zit? En waar ik hier meer over kan lezen?
escape
12 jaar geleden
Met 'laag level' wordt de firmware van de disk bedoeld.
Volgens mij kun je daar niet rommelen en dat is maar goed ook :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding