is mijn moederbord temperatuur normaal (zie omschrijving)

met speccy heb ik de temperatuur van mijn moederbord gemeten dat is 95 graden celsuis is dit normaal? ik heb een acer aspire 5101AWLMI met een 2.0 GHz processor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.2K

Het beste antwoord

Laptops worden wel een stuk warmer dan pc's. Onze laptop thuis wordt wel tot de 85 graden, maar 95 is wel heel erg warm zeg! Probeer de laptop eens een paar mm omhoog te zetten tijdens gebruik, zodat de koeler meer lucht kan blazen/zuigen ook aan de onderkant. En niet met de laptop op schoot, want dan blokkeer je dus de koeler aan de onderkant. Als dit het niet verhelpt zou ik naar een computerwinkel gaan (misschien kunnen ze je fan overclocken bijv).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De ideale temperatuur ligt tussen de 50 en de 75 graden. Dit is dus niet goed.

Toegevoegd na 1 uur:
In bijhorende link kan u een beschrijving en wat foto's zien van een laptopkoeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een laptop heeft ook koeling nodig, op het moment dat deze op een kussen staat wordt de koeling belemmert. Hoeveel koeling een laptop vraagt op een bepaald moment is afhankelijk van de prestatie die verzoekt worden van de gebruiker aan het systeem.

Het is niet een ramp dat de temperatuur naar 95 graden oploopt als het ontwerp hier op is berekend, mijn asus G53jw draait vaak zat op deze temperaturen.

Als deze temperaturen bereikt worden door alleen bijvoorbeeld een screensaver te draaien is er iets mis met de koeling, ik adviseer u dan ook de computer alleen te gebruiken als u aanwezig bent i.v.m. eventuele brand. Om dit probleem op te lossen kunt u mijn tip lezen of gewoon even met uw laptop langs het bedrijf gaan waar uw garantie licht.

Tip: Na een laptop een aantal jaar te hebben gebruikt kan het mogelijk zijn dat er erg veel stof aanwezig is in de ventilators. U kunt dit zelf verwijderen als u lichtelijk hier verstand van heeft, of u kunt even langs een computer zaak gaan en dit tegen een lichtelijke betaling laten doen. Rokende mensen hebben vaak sneller belemmerde ventilators dan niet rokende mensen. Daarbuiten komen er ook vaak dieren haren tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dit probleem ook, hij begon op den duur te stinken en de computer zelf ging heel vreemd doen, toen bleek dat er kattenharen bij de ventilator zaten die de lucht toevoer blokkeerde.
De kat zit vaak op schoot bij me.
Na het schoon maken hiervan was alles weer normaal, heb er ook een dun plankje onder aan de achterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi blauweke,

95 graden Celcius, dan moet de core ver boven de 100 graden zijn!
als je de boel schoonmaakt, (zal nodig zijn) dan moet je er op letten dat je het ventilatortje op de processor blokkeert tijdens het schoonblazen.
door de perslucht (of stofzuiger) gaat hij draaien, werkt als generator! de opgewekte spanning kan de achterliggende elektronica vernielen.

niet alleen de ventilator, maar ook de ruimte tussen de koelribben kan vervuilen. ik adviseer je dan ook om de boel voorzichtig open te maken, en visueel inspecteren.

met een cocktailprikkertje kan je de ventilator tegenhouden als je de compressor (niet overdrijven met de luchtdruk) op de koeling zet.

veel computerplezier.
groeten, Dré