Ik heb in mijn vaste PC een SSD (2,5"), met windows 7 erop. Kan ik deze schijf in mijn laptop doen, en er dan van booten?

De vraag is niet of het past oid, dat is namelijk wel het geval. Mijn enige vraag is of het goed gaat met geinstalleerde drivers e.d. op de SSD, of die die niet automatisch gaat laat laden waardoor er misschien iets fout zou kunnen gaan met mijn laptop? Misschien heeft hij (veel) ruimte nodig voor de drivers van mijn laptop, die hij automatisch installeerd? De SSD heeft nog 3,4GB vrije ruimte over, en de laptop heeft nog een extra 320 gb schijf.. (De laptop heeft momenteel dus 2 schijven, 2x 320gb, en ik wil de SSD in de laptop testen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Als je opstart van je ssd zal waarschijnlijk windows gaan detecteren dat je andere hardware hebt en daar alle drivers voor gaan installeren. Dit zal hij weg schrijven op de disk. Na het terug zetten in de originele pc kan er weer zo'n actie komen maar ik verwacht dat de drivers dan nog steeds ergens staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat niet automatisch goed. Eerst moet het bios van de laptop de HDD herkennen. Dit zal echter met een autodetect modus van het bios nog wel goed gaan. Je Windows echter heeft voor de hardware in je vaste pc allerlei drivers geladen (videokaart, dvd-speler, controllers e.d.). Omdat in de laptop andere hardware zit, kan het zijn dat deze drivers daar niet geschikt voor zijn, zodat e.e.a. niet werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de SSD in je laptop stoppen, zeer waarschijnlijk is 3.4 GB voor drivers meer dan voldoende. Echt, drivers nemen niet zo veel ruimte in.

Waar je verder op moet letten is of je de retail of de OEM versie van Windows7 hebt. Als je de OEM versie hebt, is het niet geoorloofd om Windows op een andere computer te zetten, je hebt dan opnieuw een activatiecode nodig. Windows maakt namelijk een vingerafdruk van je hardware (je moederbord geloof ik) en die koppelt hij aan jouw kopie van Windows. Als je de retail versie hebt, heb je geen probleem.

Meer over hardware en windows 7 hier: http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=15&t=50617
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de SSD wel in je laptop doen, maar hij zal niet meer booten. De Windows 7 installatie zal de drivers laden van je PC en dan vastlopen, omdat Windows hele andere incompatible hardware aantreft. Je kunt je SSD wel backuppen, leeg maken en op je SSD een nieuwe Windows installatie zetten. Dat zal waarschijnlijk goed werken. 3,4 Gb is vast voldoende voor de drivers. Je moet wel direct de paden naar mijn bestanden etc. wijzigen, anders loopt je SSD zo vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windows zal niet kunnen booten en crasht zeker.