Wat is een burn-in test van een pc?

Welke handelingen worden hierbij gesteld en wat gebeurt er dan precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Een burn-in test is NIET het extra zwaar belasten van het systeem, maar het houdt in, dat het systeem gewoon voor 'x' uur wordt aangezet bij normale belasting.

De praktijk wijst namelijk uit dat componenten die slecht zijn, al heel snel uitvallen. Het is een statische curve; het aantal onopgemerkte foute componenten na 'x' uur bedrijf neemt eerst heel sterk af (bij toenemende x), blijft voor vele uren stabiel, en loopt na xxxxx uur weer op (veroudering).

De functie van een burn-in test is dus om een apparaat af te leveren die het eerste stukje van die statische curve al heeft doorlopen, waardoor er 'uit het veld' minder PCs teruggehaald hoeven worden die kort na aflevering overlijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is een test die gedaan wordt als een computer net geassembleerd is, of evt. als een component toegevoegd/vervangen is.

het houdt in dat de componenten maximaal belast worden in een zo groot mogelijke diversiteit, en dan te kijken of ze betrouwbaar zijn en stabiel blijven.

dus bijv. bij een harddisk ga je heel veel keer op verschillende plekken data schrijven en dan lezen of de data er goed op staat. zoniet, dan heeft de harddisk de burn-in test niet doorstaan en moet er een andere in.

er zijn pc-fabrikanten die nauwelijks een burn-in test doen (als het besturingssysteem zonder problemen installeert zal het wel goed zijn..) en fabrikanten die er speciale software voor hebben die ze bijv. een uur laten draaien.