Wat is het ronde blokje rond mijn usb kabel van mijn foto camera?

Op de Usb kabel van mijn (oude) digitale camera zit een soliede cilinder. Ik heb deze dingen ook op elektriciteitskabelsjes zien zitten wat zijn het en waar dienen ze voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
27.3K

Het beste antwoord

In andere reacties staat al dat het een ferrietkraal is, die de signalen ontstoort. Maar er staat niet hoe zo'n kraal werkt.

Ik zal een vereenvoudigde uitleg geven.

Ferriet is een materiaal dat makkelijk magnetiseert onder invloed van een elektrische stroom.

Bij een wisselstroom zal het ferriet om en om de ene kant en de andere kant op magnetiseren. Iedere wisseling kost energie. Die energie wordt geleverd door de stroom.

Hoe hoger de frequentie van de wisselstroom, hoe vaker per seconde het ferriet van magnetisatierichting moet wisselen - dus hoe meer energie het ferriet aan de wisselstroom onttrekt.

Gaan er meerdere frequenties door de kabel, dan worden de hogere frequenties dus sterker gedempt dan de lagere frequenties.

De signalen die door de kabel heengaan, hebben een bepaald frequentiebereik. De ferrietkraal dempt die (gewenste) frequenties slechts heel weinig.

De storingen die ook door de kabel heengaan, hebben een veel breder frequentiebereik dan de signalen. De ferrietkraal zorgt voor een flinke demping van alle hoogfrequente storingen.

Voor laagfrequente storingen biedt de ferrietkraal geen soelaas. Gelukkig zijn laagfrequente storingen heel eenvoudig te verwijderen door de elektronica van het apparaat waarop de kabel wordt aangesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb per ongeluk -1 aan geklikt. Sorry had +1 moeten zijn.

Andere antwoorden (3)

De verdikking ontstoort het signaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij zijn het twee helften, gemaakt van ferriet. Het zit ook om andere kabels waar electrische signalen doorheen gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
In onderstaande afbeelding is het duidelijker te zien. Je kunt ze namelijk ook los kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een ferrietkraal:

"Ferriet wordt in de vorm van kralen ook gebruikt als materiaal om HF-stoorstromen in kabels te onderdrukken, een voorbeeld hiervan zijn de verdikkingen die vaak te vinden zijn bij de einden van computerkabels."

Toegevoegd na 18 minuten:
(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, ik kwam tegelijk op hetzelfde uit +1
Dat is ferriet het is om storingen te verminderen
Ferriet wordt in de vorm van kralen ook gebruikt als materiaal om HF-stoorstromen in kabels te onderdrukken, een voorbeeld hiervan zijn de verdikkingen die vaak te vinden zijn bij de einden van computerkabels.
Vrijwel alle moderne ferriet materialen zijn polykristallijn (bestaan uit een groot aantal kleine kristalletjes) en hebben een spinel structuur. De algemene samenstelling van ferrieten is MeFe2O4, waarbij Me een of meerdere van de tweewaardige metalen mangaan, zink, nikkel, kobalt, koper, ijzer of magnesium is. De meest gebruikte ferrieten zijn mangaan zink en nikkel zink. De normale spinel structuur bestaat uit 32 zuurstofionen en 24 kationen, waarvan er acht tweewaardige door 4 zuurstofionen omringd worden (de tetraëder posities, A) en zestien driewaardige door 6 zuurstofionen (de octaëder posities, B). Er is een sterke wisselwerking tussen de spin van de metaalionen van de A en B posities, die zich tegengesteld richten. De magneetvelden heffen elkaar echter slechts gedeeltelijk op, een essentiële eigenschap van ferrimagnertisch materialen. Een belangrijk gegeven is verder dat de tweewaardige niet magnetische zinkionen de B posities van het driewaardige Fe3+ in kunnen nemen, waarbij de Fe3+ ionen dan naar de A posities verdrongen worden. Door de verhouding van de oorspronkelijke materialen te wijzigen kunnen magnetische eigenschappen als Curietemperatuur, verzadigingspunt, en verliezen binnen zee ruime grenzen worden gevarieerd, zij het dat verbetering van de ene eigenschap vrijwel altijd ten koste gaat van verslechtering van en andere eigenschap. Door toevoeging van zeer kleine hoeveelheden van andere elementen of oxiden en door optimale productieproces instellingen wordt nog steeds vooruitgang in de combinatie van magnetisch eigenschappen geboekt.