Waarom zit er altijd een fan in een voeding van een computer?

Op de processor, dat snap ik. Die worden loeiend heet. maar waarom in de voeding? Welke onderdelen worden er zo warm dan? En is het echt nodig? Een voeding van een TV heeft toch ook geen fan? Dat zou irritant TV kijken zijn...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Het beste antwoord

Het feitelijke antwoord is: Omdat een voeding een rendement heeft van minder dan 100%. Een goede voeding haalt misschien 80% (ECO 80), wat dus inhoudt dat 25% van het geleverde vermogen (20% van het opgenomen vermogen) wordt omgezet in warmte.

Als je een heel zuinig PC'tje hebt dat maar 40W trekt dan zul je niet per se een fan nodig hebben in de voeding, maar heb je een zware quad-core met een behoorlijke video kaart, dan verstook je in de voeding al snel 75 watt; uitgaande van een constante opname van 300W door de PC. Die warmte moet ergens heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De processor/CPU, die geeft de meeste hitte af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij vraagt waarom er een fan in de voeding zit, niet welk onderdeel de meeste warmte afgeeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of beter gezegd, welk onderdeel van die voeding geeft dan zoveel warmte af, en waarom, en waarom moet dat gekoeld worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De transformator...
Schroef maar eens een voeding open. Dan zie je er allerlei koelribben in zitten. De onderdelen waar die ribben aan zijn bevestigd, zijn de onderdelen die warm worden. Daarbij is meestal een ventilator nodig om de warmte af te voeren. Er zijn wel voedingen zonder ventilator, maar die hebben extreem grote koeloppervlakken.

De voedingsventilator wordt vaak ook gebruikt om via de voeding warme lucht uit de kast (o.a. afkomstig van de cpu, northbridge, videokaart, etc.) af te voeren. Als je een ventilatorloze voeding hebt, zal je kast zeker een aparte ventilator nodig hebben, daar de boel anders oververhit zal raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil zelf een fanloze PC gaan bouwen, dus ik zal eens op zoek gaan naar die voedingen zonder fan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fanloze pc wordt lastig. Er zitten vele onderdelen (bijv. je RAM, wellicht northbridge, harde schijven, etc.) in je pc die gekoeld worden op basis van de luchtstroom in je pc, die wordt gecreëerd door 1 of meerdere ventilatoren. Haal je alle ventilatoren eruit, heb je geen luchtstroom meer, en kunnen die onderdelen oververhit raken. Een echt fanloze pc kun je alleen maken met behulp van waterkoeling en een hele grote radiator (een kleine radiator heeft ook een ventilator nodig). En dan heb je nog de pomp die geluid maakt, al zal dat minder zijn dan een ventilator. Ik wil nog eens een fanloze pc maken door alle fans eruit te slopen en hem in een oliebad onder te dompelen.
In een reactie op het antwoord van Widar schrijft u: "Ik wil zelf een fanloze PC gaan bouwen, dus ik zal eens op zoek gaan naar die voedingen zonder fan!". Als u dit echt wilt, moet u opzoek gaan naar waterkoelingen. Deze koelingen gebruiken, zoals verwacht, water. Als u ook geen waterkoeling wilt gebruiken, kunt u beter de pc open schroeven en de zijkant dus open laten. Klinkt misschien krankzinnig, m'n neef had het een keer tijdelijk gedaan omdat het zaakje binnenin te warm werd. Let op!: U moet de pc ergens plaatsen waar u of anderen er moeilijk bij kunnen zitten. U kunt namelijk de pc laten crashen, in brand laten vliegen, enz. als u of iemand anders er aan komt. Ik raad bovenstaande tip alleen aan voor nood. Wat u dus wel beter kunt doen is, zoals al genoemd, grote koelblokken en fans plaatsen die weinig geluid maken. Ik hoop dat ik u een beetje geholpen heb. Als u verdere uitleg nodig hebt, kunt u hierop reageren, of mij een berichtje sturen.