heb je als je een netwerkje wilt maken echt een hub of switch nodig ? is dat toch wat anders dan een router die je gebruikt als switch ?

capthavoc
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (3)

Dit heb ik voor je gevonden.
Zijn ze beiden windows XP?
Zoja, dan op beiden via configuratiescherm en netwerkverbindingen en daarna eigenschappen van je lanverbinding (rechter muisknop op de lanverbinding en dan eigenschappen kiezen), dan controleren of "bestands en printerdeling" erbij staat, anders deze toevoegen.

Zorg dat op zowel de laptop alsook op de pc het account aanwezig is met het wachtwoord wat je op de ander gebruikt.
Dus op de pc moet account en wachtwoord aanwezig zijn van de laptop en op de laptop account en wachtwoord van wat je op de pc gebruikt.
Dit kun je terugvinden via configuratiescherm en dan gebruikersaccounts, daar kun je er ook toevoegen.

Er is ook nog een gemakkelijkere optie om dit gedaan te krijgen, namelijk door het gast-account actief te maken, doch dit brengt tevens beveiligingsrisico's met zich mee en ik zou die optie dus niet gebruiken.

Daarna kun je mappen delen. Via de verkenner of deze computer ga je op de HD of map staan die je wilt delen.
Dan rechtermuisknop en kiezen voor "delen en beveiliging". En dan een bolletje/vinkje zetten bij "van deze map een gedeelde map maken", toepassen klikken en daarna OK.
Dan zou na een paar seconden de map in de netwerkomgeving van de andere pc of laptop zichtbaar moeten worden.
Dat is in een beetje in het kort hoe je het netwerk verder op zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hub stuurt het signaal naar alle poorten, ongeacht wie de bestemming is.
Een Switch is een soort "slimme Hub" en bekijkt waar het pakketje heen moet en stuurt het alleen daar heen. De kans op een collision is vele malen kleiner met een switch.
Met een Switch zijn ook hogere snelheden te halen dan met een Hub.
Een Router zorgt er voor dat je een dynamisch IP adres hebt zodat je met meer dan 1 computer op internet kan.
Als je tegenwoordig een router koopt is er al een switch ingebouwd.
Dus een (professionele) router heeft ruwweg eigenlijk maar 2 poorten, een in en uit poort. Meestal is er nog een com poort om te configureren, flash drive, console port enz.
Voor de consumenten is dit vaak omslachtig en hebben ze het lekker makkenlijk gemaakt door een switch en router in 1 behuizing te plaatsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je maar 2 computers met elkaar wilt verbinden is een switch niet echt nodig, als je op internet wil moet op 1 computer 2 netwerkkaarten zitten. Wil je met 3 computers op internet moet er op 2 computers 2 kaarten zitten. Een switch is makkenlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is juist, behalve dat een router niet primair dynamische adressen verdeelt (zeker niet als het in een professionele omgeving gebruikt wordt), maar kan dit meestal wel.
Als je twee computers direct met elkaar verbindt, dan zal dit bij Windows XP en hoger al werken en een ad hoc netwerk vormen. Na enige tijd merken beide apparaten dat er geen DHCP-server is en nemen ze zelf een IP-adres uit de 169.254.x.x. reeks. Zo zijn ze dan voor elkaar 'zichtbaar'.
Hetzelfde gebeurt als je beide PC's/laptops via een hub of switch met elkaar verbindt. Zo zou je zelfs ook meerdere PC's met elkaar kunnen verbinden. Echter duurt het telkens lang voordat je een IP-adres hebt en je kunt ook geen gebruik maken van andere (internet)diensten en bv. DNS (Dynamic Name Resolving). DNS maakt van je www.kijkeenshier.nl een bruikbaar adres voor de computer (bv. 12.34.56.78).

Een router (met ingebouwde switch) kun je inrichten om automatisch de IP-adressen te verdelen (dit is meestal bij de huis-tuin-en-keuken routers ook standaard het geval). Een router geeft zichzelf dan als DNS-server en gateway aan, zodat de overige computers weten, waar ze de DNS vandaan kunnen halen en ze bv. het internet op kunnen.

Je hebt dus geen router nodig voor een netwerk, maar het maakt het wel een stuk eenvoudiger en je hebt veel meer mogelijkheden. Aan een switch van de router kun je ook meedere hubs/switches aansluiten, echter niet onbeperkt. Na een switch of 3-5 diep (dus niet naast elkaar, maar onder elkaar), kunnen er looptijdproblemen optreden en dan krijgt de laatste switch niet altijd meer een verbinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
was het aantal switches onder elkaar niet beperkt tot 255? (volle ip reeks, oftewel 8 bits binair)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat 5 waren en als je een beetje bagger kabels/switches hebt, zijn het er snel minder. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 segmenten, met 4 switches.
capthavoc
13 jaar geleden
ik heb wat betreft windows de zaak kunnen oplossen
bleek dat de codering te hoog was
ik heb een windows 7 64bits zeg maar, als hoofd pc en vista 32 bits laptop op draadloos met xp dual boot een printer aan de hoofd pc
dat werkt allemaal.
mijn powermac g4 wordt gezien vanaf alle windows pc
maar omgekeerd niet de printer niet
iemand tips ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Firewall op de W7 PC. Evt. User Rights voor het printen inrichten. Aan veel routers kun je tegenwoordig een USB-printer aansluiten. Zo kun je van alle clients printen en hoeft je hoofd-PC niet altijd aan te staan. Dit kan natuurlijk ook met een losse printserver.