Problemen met router. Please help.

Ik heb een Sitecom router welke sinds de aankoop niet goed wil werken.
De “defecte”router is heel traag bij het opstarten van een site (vooral als deze nog niet eerder bezocht is)
Ik heb twee dezelfde routers van dit type en één werkt wel goed en de andere niet. De “defecte” router heb ik al laten vervangen in de garantieperiode en heb toen een andere gekregen welke het zelfde probleem geeft.
Het enige verschil is dat de firmware versies niet gelijk zijn. Instellingen zijn wel gelijk.
Testen die ik heb gedaan:
Beide routers op één locatie getest (“defecte”blijft fout geven en andere router werkt prima)
Beide routers met verschillende Pc’s getest (draadloos en bedraad) (blijft zelfde fout geven op “defecte”router en op andere router werkt het probleemloos)
Please help !!!!!

13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik je een proxy?
Deze controleert namelijk al de websites die u bezoekt.
Waar soms wel even tijd in kan zitten.

Het beste antwoord

Het klinkt als een DNS probleem; je schrijft namelijk dat het lang duurt, vooral als je een site nog niet bezocht hebt. Een DNS server is een server die een naam (www.blahblah.com) vertaalt in een IP adres (40.50.60.70). Het kan dus zijn dat de PC niet (gemakkelijk) kan achterhalen wat het IP adres is van de site die je wilt bezoeken.

Probeer eerst bedraad te testen, om uit te sluiten dat het geen WiFi probleem is.

Probeer eens: http://74.125.77.99 in te typen in je adres balk. Als je nu wel snel op de google site terecht komt, dan is het inderdaad een DNS probleem.

Kijk eens met "ipconfig /all" (vanuit de command prompt [cmd.exe]) wat het IP adres is van de DNS server dat je van de router gekregen hebt. De router zal je PC namelijk vertellen welk IP hij zelf krijgt, maar ook welke DNS server de PC moet gebruiken om een naam van een website of server op te zoeken. Sommige routers geven het IP van de DNS server zelf terug, maar sommigen geven de router als DNS server op. In het laatste geval vertaalt de router de aanvraag. Ik heb gemerkt dat dit niet altijd goed gaat. (Mijn Sweex router en Linux vinden elkaar niet aardig, bijvoorbeeld!)

Je kunt, zoals de vorige beantwoorder, nu naar het configuratie menu van de router toe gaan. Dit is het IP adres van de "default gateway", zoals gemeld met ipconfig /all. Soms moet je een username en password invullen. Deze kun je vinden in de handleiding.

Eerst moet je controleren of de router zelf wel een IP/DNS adres gehad heeft van het modem. Dit kun je vinden op de WAN pagina. Als er geen IP is, staat er meestal 0.0.0.0.

Lijken de DNS server IP adressen goed, dan kun je proberen om deze direct in te stellen in Windows, via het configuratie scherm van de netwerk verbinding (onder IP, eigenschappen).

Wat je ook kunt doen, is DNS IP adressen invullen van een publieke DNS server; zoals van OpenDNS.org:
208.67.222.222 en/of 208.67.220.220.
Dit omzeilt het feitelijke probleem, en is dus een workaround en niet echt een oplossing, maar als het werkt, dan werkt het.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Gideon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier een stappenplan:
-typ bij "start" CMD
-je ziet dat CMD in het lijstje komt te staan, klik daarop
-typ in het zwarte programmatje: /ipconfig
-nu moet je kijken naar het ip adres van je router (192.254.1) dit is de vorm (cijfers verschillen uiteraard)
- open internet explorer en typ jou op daarin, zonder http of www. Druk op enter.
-nu zit je in het systeem van je router. Elke router heeft een andere interface, ik raad je aan om een beetje rond te kijken en te zoeken naar een eventuele proxy o.i.d. Je kan de router ook resetten

Veel succes!!