Hoe lang duurt het formateren van je schijf als hij 120 Gb is en 110 Gb in gebruik is?

ben nu bezig met een systeem herstel van mijn HP laptop genaamd "hp backup and recovery manager" en geeft totaal geen voortgang hij blijft op 0% na 20 min..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Het beste antwoord

Formatteren kost altijd dezelfde tijd, maakt niet uit hoe vol hij was...

Het is als een schoolbord wissen, het maakt niet uit wat erop stond of hoeveel...

Als hij stopt dan heeft dat wellicht te maken met het feit dat hij te vol is om dat te doen wat hij wil doen... Het verplaatsen van bestanden, dan heeft de applicatie ruimte nodig om het even te parkeren...

En het komt nogal vaak voor dat een bestand een begin heeft en geen einde... Dat kan gebeuren als je de pc ineens van de stroom haalt of andere oorzaak...

Dan moet je eerst een herstel van bestanden doen... Scandisk heette dat vroeger in dos, chkdsk of zo...

kijk of je een paar grote files die je niet meer nodig hebt, kunt wissen en doe dan die recovery opnieuw...

succes ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt aan je processor en intern geheugen, maar 0% na 20 min. lijkt me niet helemaal in orde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formatteren kost altijd evenveel tijd, of je schijf nu helemaal vol is of helemaal leeg, of iets ertussenin. Maakt geen fluit uit - formatteren is juist bedoeld om de schijf leeg te maken, alles wordt gewist, er wordt geen rekening gehouden met al dan niet aanwezige gegevens op de schijf.

Formatteren met controle op schijffouten kost wel aanzienlijk veel meer tijd dan formatteren zonder zo'n controle. 120 GB formatteren zonder controle - ik schat dat dat ongeveer een hele minuut mag duren, maximaal. Met controle mag het hooguit anderhalf uur duren, als je een traag systeem hebt. Dat is dus ruwweg 1% per minuut.

Is er na 20 minuten nog niets gebeurd, dan heb je kans dat je teerbeminde schijf defect is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formatteren van 120 GB (of nog veel groter) kan in de regel binnen een seconde of vijf wel gedaan. Wat veel tijd kan kosten is het erop plaatsen van bestanden. Als u een recovery uitvoert mag ik sowieso hopen dat u een backup van uw 110GB heeft gemaakt . . . ?

In de regel duurt een HP recovery een half uurtje, en daarna nog een half uurtje voor de eerste keer opstarten en instellen basisgegevens. Als de machine zo lang op 0% staat kan er iets anders aan de hand zijn. Zolang de harddisk-led (het lampje voor harddiskactiviteit) aardig driftig knippert is er niets aan de hand. Staat ze een paar minuten stil begint u zich dan gerust zorgen te maken.

Succes met de herinstallatie!