wat zijn opties voor de koeling van een laptop?

ik heb een laptop met een ventilator, soms raakt ie oververhit en slaat ie af. dan gebruik ik wat perslucht en dan is het probleem voor dat moment verholpen.

maar eigenlijk vind ik het maar armoe dat, de koeling via een fan gaat. kan dat niet via waterkoeling of liever een heus elektrisch koelelement waarmee je een constante temperatuur in kan stellen voor de laptop? zodat ie nooit meer oververhit kan raken.

Toegevoegd na 30 minuten:
voor de duidelijkheid: wat zijn de opties BUITEN FANKOELING, en oplapmiddelen aangaande fankoeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.7K

Het beste antwoord

Een laptop, en ook alle andere computers, hebben een vrije lucht stroming (onder) het apparaat nodig.
Als je het ding op een zachte ondergrond zet (vilt, tafelkleed) heb je niet genoeg koeling...zeker niet als die laptop ook nog eens zwaar belast wordt (zware spelletjes , zware reken en teken programma's).

Uiteraard helpt die reeds aangegeven actieve laptop koeler...maar jevraag is waarom geen waterkoeling of electrische koeling.
Dat is een kwestie van gewicht. Een laptop moet zo makkelijk mogelijk mee genomen kunnen worden en koelsystemen zijn vrij zwaar.

ps Wat mij nou weer verbaasd is dat intel en amd nog geen stroom opwekken mbv de warmte van hun processoren mbv thermokoppels...verminderd gelijk de koelings behoefte en zou de gebruiksduur van de accu's verlengen door deze stroom terug winning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hey, hallo,

Er bestaan laptopkoelers, dat is een onderzetter die je aansluit via usb en die zorgt ervoor dat je laptop niet te warm wordt, kosten vanaf ong € 20,=

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik al, maar vind dat een paardenmiddel eigenlijk. een apparaat moet opzichzelfstaand kunnen functioneren. het moet niet met pleisters aan elkaar gehouden worden. ik ben dus eigenlijk benieuwd naar alles behalve fankoeling en pleistermiddelen betreft dat systeem.
waterkoeling
http://shop.conrad.nl/computer-en-kantoor/computer-toebehoren/koeling/waterkoeling/waterkoeling-complete-sets/

en anders kan je hier ook nog even een blik werpen.
http://www.aquatuning.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krijg je een mooie uitbouw op je laptop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeft niet persee kijk maar goed .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja gedaan, maar niet gevonden
Je laptop iets omhoog halen omdat aan de onderkant de ventilators zitten en zorgen dat er geen warme lucht in gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koeling werkt gewoon niet goed meer.
Kan natuurlijk oorzaak stof zijn.
Zou hem door de winkel waar je hem hebt gekocht na laten kijken.
Niet zelf openmaken anders krijg je een groot probleem mocht er nog garantie op zitten.
Je kan dan ook gelijk vragen of de mogelijkheid bestaat om een grotere fan te plaatsen in je laptop. Geen middeltjes gebruiken van buiten af. Als je ergens anders met je laptop heen gaat moet je alle hulpmiddeltjes ook meenemen.
Lijkt me geen goedplan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grotere fan in een laptop...... Weet je wel hoe vol zo'n ding zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bedankt voor je minnetje. Jij bent geen FAN van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij had ik je niet in de min gezet, maar leuke woordkeuze :p
Nee, dat kan niet.
Waterkoeling in een laptop is geen ruimte voor, maar lijkt me ok niet slim ivm lekkage met het steeds heen en weer slepen van de laptop.
Je koelblok zit vol stof en haar en troep (na je fan, in de luchtuitlaat) enige goede optie is losschroeven en schoonmaken.