Een terminal server is een computer waarop meerdere gebruikers programma’s gebruiken. Meerdere gebruikers maken gelijktijdig gebruik van de programma’s die op een terminal server zijn geïnstalleerd. Het is eigenlijk een zware PC waar meerdere personen gelijktijdig op werken.
Het installeren van een programma op een terminal server kost dagen minder werk dan het installeren van een programma op de afzonderlijke PC’s van de medewerkers die deze programma’s gaan gebruiken.

Terminal servers staan centraal opgesteld en zijn fysiek goed benaderbaar door beheerders. Als er zich een probleem voordoet kunnen de beheerders onmiddellijk ingrijpen. Door meerdere terminal servers te installeren kunnen gebruikers bij storingen snel van terminal server veranderen en kunnen ze binnen een paar minuten weer verder werken. Beheerders kunnen gebruikers op afstand ondersteunen als ze problemen hebben.

Terwijl u een gewone PC alleen kan gebruiken is als u er voor zit. U heeft er niets aan als u ergens anders bent. Kan u een terminal server wereldwijd bereiken met allerhande grote en zeer kleine computers. U kan een verbinding maken door rechtstreeks in te bellen maar ook via het Internet. Het kan een vaste verbinding zijn maar ook mobiel. En de computer die u gebruikt voor een terminal server sessie kan een PC zijn, maar ook een elektronische agenda met ingebouwde GPRS module. De ontwikkeling van allerhande kleine computers om te kunnen werken op een terminal server is in volle gang. Met een terminal server kan u beschikken over uw programma’s en gegevens op ieder moment en op iedere locatie.

Als alle programma’s op de terminal servers staan kan een medewerker gebruik maken van een thin client. Een thin client is een zeer eenvoudige computer die speciaal is gemaakt om te kunnen werken op een terminal server. Een thin client is in enkele minuten te installeren. Als een thin client stuk gaat kost het vervangen van de defecte thin client door een werkende thin client ook slechts enkele minuten. Zo kan iedereen altijd door blijven werken.

Thin clients gebruiken heel weinig energie en zijn muisstil. Ze hebben meestal geen draaiende ventilatoren of harde schijven. Ze zijn ook erg klein, zodat ze erg weinig ruimte in beslag nemen. Dat is vaak een verademing voor gebruikers die een grote, zoemende PC gewend zijn. Thin clients kunnen vele malen langer mee gaan dan PC’s.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus eigenlijk een gewone server? Waar slaat die toevoeging Terminal op dan?
escape
13 jaar geleden
Nee, lees mijn antwoord nog eens goed. Bij een 'normale' server log je daarop in, maar draait de software op je lokale werkstation. Bij een terminalserver draait de software op de server. Je werkstation is alleen maar een soort afstandsbediening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke zo, het was ook een hele lap tekst natuurlijk :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik kan met PuTTy (lokaal geïnstalleerd) inloggen op "mijn" ruimte bij mijn provider. Daar kom ik dan in een *n*x-shell terecht, waar ik van alles kan doen, zowel binnen als buiten mijn website. Is het systeem waarop in inlog dan een terminal server?

Andere antwoorden (2)

Het zou o.a. een stervende ober kunnen zijn, maar dat bedoel je vast niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Terminal Server is een server die 'virtuele computers' of werkomgevingen aanmaakt voor elke gebruiker die inlogd, waar door er meerdere gebruikers tegelijk op kunnen werken in hun eigen Windows omgeving.

Je logt op de Terminal Server in vanaf een andere computer, waardoor het lijkt alsof je op je eigen PC werkt.

Zo wordt je PC als ouderwetse Terminal gebruikt, vandaar de naam.

Je werkt echter op de Terminal Server, jouw toetsenbord en muis en beeldscherm zijn via het netwerk (of internet) met de TS verbonden.

Alle programma's draaien op de TS.
rose