Hoeveel zou ik er aan hebben om nu 12GB ram te kiezen in plaats van 6GB?

Ik ben bezig met het samenstellen van een performance-pc. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor gamen, maar ook veel om films e.d. te converteren.

Klopt het dat als je meer geheugen neemt hij ook automatisch meer zal gebruiken? Mijn laptop bezit nu namelijk over 4GB ddr3 geheugen, maar dat heeft zelden over het verbruik van 3GB heen gezeten.

Ik vroeg me dus af of het de meerprijs van 50 euro waard zal zijn om van 6GB te gaan naar 12. Het gaat om de Corsair XMS modules.

Ze komen in combinatie met de core i7 950 en het Gigabyte GA X58 USB3 moederbord.

Toegevoegd na 8 minuten:
Mijn laptop heeft een 64bit besturingssysteem. Ik ben bekend met de 3gb maximum bij 32bit. Ik had het beter anders kunnen zeggen, Ik zit zo goed als nooit boven 75% van het totaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

Als je een dikke computer bouwt met enkel high end specificaties zal deze natuurlijk altijd snel zijn. Zoals eerder aangegeven heb je inderdaad een 64bit's OS nodig om gebruik te kunnen maken van 4+ GB ram.

Als budget totaal geen rol speelt en je lekker los kunt gaan dan is 12GB ram erg leuk, ik denk echter niet dat je die 12GB ram ooit vol krijgt. Natuurlijk is het mogelijk maar als je een normale gebruiker bent en niet 10 games tegelijk open hebt staan (bij wijze van spreke) dan kom je nooit aan de volle 12GB.

Daarnaast is Quad Core leuk, maar er zijn maar weinig games die hier echt gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je huidige laptop nooit meer dan 3GB gebruikt is logisch als er een 32-bits besturingssysteem op staat. Die kan nooit meer dan 3 GB (en nog een klein beetje) aanspreken. Alleen als je overstapt op een 64 bit besturingssysteem heeft meer geheugen zin. Als je met grote bestanden werkt en veel programma's tegelijkertijd open hebt staan met grote bestanden die je bewerkt, dan wordt de bewerkingstijd korter met veel geheugen.
Als de meerprijs slechts 50 euro bedraagt, dan zou ik niet aarzelen en het aanschaffen.
escape
13 jaar geleden
Lees even dit forum:
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprohardware/thread/ed80225c-9d0e-46a5-a700-61a97dfa5182

Het is dus zo dat er een probleem is met het virtueel geheugen als je meer dan 3Gb installeert. Blijkbaar ga je inderdaad wel meer gebruiken als je duidelijk veel meer dan 3 Gb installleert, maar zijn er wel problemen om eea aan de praat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK denk niet dat je veel verschil merkt, echter als het prijsverschil nu maar 50 euro is dan zou ik het gewoon doen.
Steeds meer programma's gaan gebruik maken van de multicores, dus meer geheugen is dan altijd prettig en mocht je dan over een jaar willen uitbreiden dan kun je waarschijnlijk niet exact dezelfde modules kopen. Ik vind het toch altijd prettig met geheugen dat ze goed op elkaar afgestemd zijn en bij exact dezelfde modules is dat natuurlijk 100% zeker zo.
En mocht je wat met virtualisatie gaan doen, dan is meer geheugen zeer welkom.
Bovendien neemt het geheugengebruik bij games enorm toe de komende tijd dus, ik zeg...doen!

O ja, zul je wel weten maar wel een 64 bit OS gebruiken he, anders gebruik je sowieso maar max 3 GB (32 bits OS kan niet meer aansturen dan 3 GB).

Succ3s

Toegevoegd na 7 minuten:
Nu niet, maar hoe is dat over een jaar?
Voor 50 euro zou ik het in ieder geval zeker niet laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zoals gemeld ook deze week een super pc gekocht, niet voor gamen weliswaar, en ik heb ook voor de keuze gestaan. Ik heb 32 bits W7 erbij gekocht, maar daar heb ik vreselijk spijt van. Bijna even idioot als Windows ME toentertijd. Ik heb daarom ook maar 4 MB intern geheugen genomen, omdat dat bij gebruik meer dan voldoende is. Ik heb twee beeldschermen nodig, maar geen grafische hoogstandjes. Dus gewoon een GT220. Voor mij was dat een downgrade, omdat ik altijd dure grafische dual heads kocht.

Maar waar ik echt opgetogen over ben is mijn nieuwe Solid State disk Ocz Vertex2 OCZSSD2-2VTXE120G 120GB interne Festplatte (6,3cm / 2,5 Zoll, SATA) van rond de EUR 200.-als
hoofdschijf. Te koop bij http://www.Amazone.de
Kortom
superslecht: Windows 7 (afrader)
supergoed: Solid State Sata HD (aanrader)

Verwacht van een geheugen upgrade niet teveel, maar let op, ik ben geen gamer. Ik heb dezelfde processor als jij en die is wel merkbaar sneller dan die in mijn oude pc: een Intel quadcore Q6600
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Win 32 kan zo ongeveer 3 GB aanspreken. Je kunt ook 3 GB kopen, maar als je later zou willen uitbreiden, dan heb je 1 GB voor niets gekocht (houdt een slot bezet)
2, Win7 doet niet wat IK wil, via mijn laatste mediaplayer (12 of 13) kon ik bijvoorbeeld niet meer gewoon mp3's op mijn HD afspelen, die heb ik daarom moeten vervangen door Media Player Classic Home video, Ik kan helemaal niet vinden hoe mijn printers te installeren zijn. Het is een keer gelukt, daarna zijn ze verdwenen (maar ze zijn er wel in open office), maar ik kan niet toevoegen of properties zien of de queue bekijken. Zo zijn er vele problemen, maar er is geen alternatief. Apple is misschien wel beter, maar minstens even onsympathiek als MS, Ubuntu is ook beter, maar helaas ook tamelijk ondoorzichtig.