Is het mogelijk dat je webcam ongewild aanstaat zonder dat je dat merkt?

Is er bijvoorbeeld software die zorgt dat de webcam van een ander aangaat zonder dat het lampje brand en zonder toestemming? Overigens is dit niet iets wat ik zoek, maar ik wil weten of dat je zou kunnen overkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku
Kimath
13 jaar geleden
Als je je webcam niet gebruikt, gewoon de stekker er uit trekken, zo doe ik het altijd.
Of in elk geval wegdraaien naar een muur ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je minder wiet moet roken... Verminderd de Paranoia :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begrijp dat je bang bent voor oneigenlijk gebruik van jouw webcam? gewoon afplakken dan indien niet in gebruik.

Antwoorden (9)

Webcam op afstand en zonder tussenkomst van de gebruiker is mogelijk, maar niet zonder lampje, aangezien die bij de meeste webcams tegelijk met de camera zelf aan gaat en niet met software wordt geregeld.

Ik meende dat het netbus virus dat kon , maar dat weet ik niet zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeer zeker mogelijk ja. het zal echter niet eenvoudig gaan, nu een "algemeen" virus daar waarschijnlijk niet voor toepasselijk is gezien de progammering van (de software) van de webcam verschilt..maar ja: het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan, het is moeilijk maar niet onmogelijk.
Als je echt privacy wilt, plak je een pleister over het lensje. Wil je de webcam dan toch gebruiken, dan is de lens niet beschadigd of vuil omdat het middelste van een pleister van zacht materiaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het onmogenlijk dat iemand je cam. aan kan zetten op afstand. Als het wel zou kunnen zouden de computer bladen er vol mee staan hoe je dat moet gaan doen en hoe je het kunt voorkomen. En dan ook nog zonder dat het controle lampje gaat branden. Onzin dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets is onmogelijk maar je hebt dan wel met hackers of virussen te maken.
indien je een losse webcam hebt gewoon afkoppelen indien niet in gebruik. bij een vaste gewoon de lens afplakken, die eerder aangedragen pleister vond ik wel een goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongemerkt niet...tenzij je lampje stuk is, of je niet goed oplet. Verder kan het relatief eenvoudig voor iemand die jij in principe vertrouwd, moeilijker voor een onbekende. Meest logische manier zou zijn door gebruik te maken van een RAT.
http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_Administration_Tool

Plak er wat overheen als je 'm niet gebruikt, of als het een losse is, draai 'm dan om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa hackers kunnen bij iedereen in alles komen als ze maar willen het beste om dit tegen te gaan is de stekker van de webcam na computeren er uit te halen of de webcam te bedekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is voor een hacker vrij eenvoudig om als je op msn zit te cammen dit te onderscheppen als je per ongeluk een stukje software op je pc hebt gekregen. Ook je webcam aanzetten zonder dat je op msn zit is goed mogelijk, maar wel gaat altijd het ledje op de webcam branden, als dat niet brandt weet je 99,99% zeker dat niemand jou bekijkt door je webcam, die 0,01 % is de kans dat je ledje stuk is. Een dopje voor de lens is ook handig, zeker als je ook in de buurt van de webcam rookt, dan biedt het goede bescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat hackers dat doen. Het is geloof ik nieteens zo heel erg ingewikkeld, gewoon een bepaald virus of programmaatje.
Zelf draai ik mijn webcam als ik deze zelf niet gebruikt gewoon naar de muur achter mijn computer, zodat er zelfs als ie gehackt was niets gezien zou worden.