Kan een computerwinkel een router testen?

Mijn router doet het niet meer dus internet ik nu weer met een kabel. Mijn modem bevindt zich echter 15 meter van mijn computer en daarom breek ik steeds mijn nek over dat snoer, waar je ook nog eens niet op mag trappen. Ik zou niet weten waarom mijn router nu ineens kapot is. Hij is pas 1,5 jaar oud en er zit nooit iemand aan daar hij in de meterkast staat. Kan een winkel testen of hij kapot is? Het is een Sitecom 54g.

NB. Ik heb modem en router al gereset en ook het knopje in het modem 20 sec. ingedrukt gehouden dus dat soort raad is overbodig.

13 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Het beste antwoord

Tuurlijk, alles kan getest worden. Het hangt er wel van af wat er precies stuk is. Stelt de router zich niet meer in contact met de modem? Wordt er geen DHCP adres gegeven? Heb je eigenlijk wel internet tot aan je modem? Of is er misschien iets met de verbinding tussen modem en router? Verder zouden er nog dingen kapot kunnen zijn als de wifi-ontvangst op je computer, de versleuteling van je SSID. Er kan zo ontzettend veel misgaan en willekeurige dingen gaan resetten heeft weinig zin. Dat heeft weinig meer nut dan een onkundige monteur die willekeurige onderdelen aan je auto gaat vervangen tot je niet meer klaagt dat ie het niet doet.

Kijk er eerst eens logisch naar:
1. Heb je wel een IP-adres gekregen van je router? (op een windows computer even naar de dos prompt gaan en ipconfig typen; er zou een antwoord in de output moeten staan.)
2. Zo ja, bestaat er een verbinding tussen de computer en de router? Weet je het IP-adres van de router, probeer dan te pingen, of misschien kun je het managementscherm wel in je browser zien.
3. Als die verbinding bestaat, kijk dan eens of de router zelf wel bij het internet kan. Meestal zijn er allerlei diagnostische tooltjes (zoek naar traceroute en ping) op de management console geinstalleerd. Probeer van hieruit eens te pingen naar 212.31.224.2 (wel weer stoppen hoor). Lukt dit? En een traceroute?

Op deze manier bepaal je in ieder geval wel waar in de keten het mis gaat. Misschien nog niet de oorzaak, maar dan kun je iets gerichter zoeken naar een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep! Basiskennis wat eigenlijk iedere computergebruiker zou moeten weten.
zondag
13 jaar geleden
Dit is voor mij volkomen potjeslatijn, dus ik heb er niets aan. Maar mensen die weten wat hier bedoeld wordt hebben er wél wat aan en daarom ga ik dit antwoord als beste antwoord kiezen.

Andere antwoorden (2)

sluit je router eens direct met kabel aan aan je pc ( niet een die al 1,5 jaar op de grond licht waar je je nek over breekt. ) en ga eens naar op internet naar : `webadres: http://192.168.0.1 Standaard kunt u hier inloggen met de gebruikersnaam admin. Ook als wachtwoord kunt u kiezen voor admin` zo kan je in je router komen en eens kijken of er niks mis is met je instelingen.

maarja dan is het volgende wat is er kapot? doet deze niks meer? geen verbinding met pc/ modem.:) iets meer info aub.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Die kabel heb ik vanmiddag noodgedwongen uitgerold. Die ligt er dus niet 1,5 jaar maar hooguit 8 uur. Het is mijn router die 1,5 jaar oud is. Je link zal ik morgen proberen maar ik ben een digibeet dus ik zal waarschijnlijk niet begrijpen wat ik dan voorgeschoteld krijg. Toch bedankt want baat het niet dan schaadt het ook niet. Overigens is dit geen antwoord op mijn vraag of winkels een router kunnen testen. Het antwoord kan alleen ja of nee zijn, eventueel met wat commentaar en/of uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee bij deze, de meeste computter winkels hebber er niet zo veel verstand van. waar ze het wel hebben kunnen ze het ook testen. dus dat is een kwestie van vraagen. :) het is een beetje een open andwoordt wat het verschilt gewoon per winkel.
Er is in 99% van de computerwinkels geen enkele know-how over de werking van de apparatuur die ze verkopen.
Als je denkt dat je router kapot is, kun je een nieuwe kopen, gezien de prijs van 20 euro.
escape