Tuurlijk, alles kan getest worden. Het hangt er wel van af wat er precies stuk is. Stelt de router zich niet meer in contact met de modem? Wordt er geen DHCP adres gegeven? Heb je eigenlijk wel internet tot aan je modem? Of is er misschien iets met de verbinding tussen modem en router? Verder zouden er nog dingen kapot kunnen zijn als de wifi-ontvangst op je computer, de versleuteling van je SSID. Er kan zo ontzettend veel misgaan en willekeurige dingen gaan resetten heeft weinig zin. Dat heeft weinig meer nut dan een onkundige monteur die willekeurige onderdelen aan je auto gaat vervangen tot je niet meer klaagt dat ie het niet doet.
Kijk er eerst eens logisch naar:
1. Heb je wel een IP-adres gekregen van je router? (op een windows computer even naar de dos prompt gaan en ipconfig typen; er zou een antwoord in de output moeten staan.)
2. Zo ja, bestaat er een verbinding tussen de computer en de router? Weet je het IP-adres van de router, probeer dan te pingen, of misschien kun je het managementscherm wel in je browser zien.
3. Als die verbinding bestaat, kijk dan eens of de router zelf wel bij het internet kan. Meestal zijn er allerlei diagnostische tooltjes (zoek naar traceroute en ping) op de management console geinstalleerd. Probeer van hieruit eens te pingen naar 212.31.224.2 (wel weer stoppen hoor). Lukt dit? En een traceroute?
Op deze manier bepaal je in ieder geval wel waar in de keten het mis gaat. Misschien nog niet de oorzaak, maar dan kun je iets gerichter zoeken naar een oplossing.