Mijn oude computer start niet meer op en ik krijg geen beeld, wat zou het probleem kunnen zijn?

Ik heb een wat oude PC staan hier, er staat Windows XP op en sinds kort start hij niet meer. Als ik de PC aanzet krijg ik geen enkel piepje te horen, de harde schijf gaat draaien, de CD-ROM gaat draaien, de fans draaien, het beeld blijft zwart (monitor blijft in slaapstand), lampje van NUM-LOCK gaat aan en blijft aan (kan ik niet uitzetten). Hij lijkt dus direct bij het starten al vast te lopen en er komt geen beeld.

Ik vermoed dat het een hardwarematig probleem is maar heb geen idee waar het mis zou kunnen zijn, wat denken jullie?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zal mijn vraag even uit moeten breiden:
- Ja ik heb er nog geheugen in zitten
- De computer heeft tot voor kort prima gewerkt en aan de jumpers zou het nu dus niet kunnen liggen
- Ik krijg HELEMAAL GEEN beeld, dus ik kan ook niet vanaf een CD starten en ik kan niet in de BIOS.
- Nog een detail wat misschien iets zegt: "lampje van NUM-LOCK gaat aan en blijft aan (kan ik niet uitzetten)"
- alle randapparatuur is ontkoppeld
- ik hoefde me normaalgesproken niet aan te melden dus ik kom normaalgesproken niet terecht bij een welkomscherm
- Mijn harde schijf heb ik via USB op m'n laptop aangesloten, die schijf is prima in orde...

Allemaal dank voor de voorlopige antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Het beste antwoord

Beeldscherm? Videokaart?
Als ie een tijdje aanstaat en je gaat op de windows toets klikken daarna pijltje ophoog en dan 2 x enter gaat ie dan weer uit? (Dan is er niets mis met Windows XP en je schijven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heb je al geprobeerd een andere monitor aan te sluiten?Misschien is er een conflictje ontstaan?

Als ie nog op wil starten met een XP cd kan je 'm repareren of formatteren en herinstalleren...Hopelijk doet alles dan weer normaal.
Ik heb geen idee wat het probleem zou kunnen zijn, maar dit lijkt me de kortste weg. Als dat niet wil lukken zal je harde schijf stuk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zeker weet dat het niet aan het beeldscherm ligt, en of de videokaart lig. zal je verder moeten zoeken Haal hem van het stroom en haal de kabels eens voorzichtig uit je CDromdrives en al je Harde schijven. ontkoppel ook evt printer en dat soort dingen. Als je dan geen beeld krijgt heb je wss een hardware probleem. Er vanuitgaande dat je een ouderwedse pc gebruikt met oude HDD, staan de jumpers goed? dus staat ie bij de C schijf op MASTER?

Succes, lukt het niet mag je me een prive bericht sturen, help ik je vandaar verder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er nog wel geheugen in je pc? Toen ik dat er bij mij eens uitgehaald had, kreeg ik ook geen beeld, terwijl alle lampjes wel gingen branden en alles draaide enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iS JE MOTHERBORD BATTERIJ NIET LEEG?

Toegevoegd na 45 seconden:
Vervang deze eens en controleer of alle connectorren nog goed zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal dingen moeten uitstuiten.
Mijn ervaring zegt mij de videokaart. Wanneer dit een los exemplaar is probeer deze dan te vervangen.
Daarna zou ik mijn pijlen richting op het memory.
Wat dan rest blijft het moederbord.

Toegevoegd na 6 minuten:
Schiet mij nog wat te binnen. Weet je zeker dat je IDE kabels (datakabels) van je harddisk goed zitten. Als je hier niets aangewijzigd hebt zal dat wel. Je kan je randapparatuur (HD, CDROM, Floppy) uitsluiten door deze even zonder stroom te zetten. Zonder deze componenten moet je computer gewoon opstarten met het BIOS scherm