is het mogelijk dat een losse router en modem kunnen conflicteren ?

ik het een niet draadloos modem/router van telfort zyxel daaraan heb ik 2 pc,s rechtreeks bekabeld
En ook een extra linksys router die ik nu als draadloos zender gebruikt (dus heb ik hem in switch staan)
voor mijn laptop
de laatste tijd lijkt het erg te storen
pagina laden niet etc etc ook wordt in windows 7
Mijn linksys als de gateway gezien ?
terwijl hij dus eigenlijk alleen als extra aansluit punt hangt
met adres 192.268.1.1
mijn modem heeft 192.168.1.254
dat blijft ook zo als ik de router loskoppel maar het internet werkt dat opeens wel weer naar behore

Dus er iets mis met die linksys lijkt me
maar wat ?
want hij werk als ik op de laptop werk wel naar behore zelfs mijn mac werkt prima
alleen mijn windows 7 pc heeft het er maar moeilijk mee ?

ik heb een meer dan goeie verbinding met telfort
kabels zijn getest en goed
bij tijd en wijle werkt alles prima en dan opeens weer halve pagina's geen verbinding
dns server weg van alles en nog wat maar allemaal erg vaag
komt dit wellicht door windows 7 ?
of toch door de router
het zal niet al te moeilijk zijn een modem wissel te doen maar ja dat kost geld
iemand tips of hetzeldde euvel ?

capthavoc
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Het lijkt op een DHCP probleem. Ik vermoed dat je router en je modem beiden alle apparatuur in je netwerk een IP-adres proberen te geven en dat conflicteert. De oplossing:
je router instellen zodat hij geen DHCP-server is en dus geen IP-adressen uitdeelt. Als een PC draadloos verbinding maakt met je router dan krijgt die een IP van je modem omdat de router dat niet meer doet, dan zou alles goed moeten werken.

Je router instellen kan je het beste als volgt doen:
- koppel hem los van je modem
- sluit hem met een kabel aan op je pc/laptop
- open de interface/configuratie (waarschijnlijk via 192.168.1.1 oid)
- zet je Wireless instellingen goed (je SSID en niet te vergeten je security!)
- schakel de DHCP-server uit in je router
- sluit je router aan op je modem (als je router 4 LAN + 1 WAN poort heeft sluit dan je modem aan via een LAN poort!)
- Je router staat nu aan en je kan wireless verbinding maken waarna je een IP krijgt van je modem, precies zoals het hoort en ik het hier en bij klanten ook heb toegepast...

Duidelijk? Zo niet, reageer gerust! Succes!

Ps. In je modem hoef je dus niets te wijzigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DHCP kan niet daar de modem router de kabel aanstuurt en het draad loos alleen de laptop dan zou de laptop het probleem moeten hebben
capthavoc
13 jaar geleden
ik zal het zeker proberen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeroen, het kan wel. Ik heb het toch zelf ook meegemaakt!? Twee DHCP-servers in een netwerk gaat problemen geven dat is bekend, hier ontstaan er problemen bij aansluiten van router (ook al is hij niet in gebruik door een client/laptop). Dat duidt mijns inziens op een conflict met IP-adressen. DHCP uitschakelen kan sowieso geen kwaad, ook heb ik duidelijk aangegeven dat de kabel van LAN naar LAN moet worden aangesloten, dan neemt het modem automatisch de taak van de DHCP-server van de router over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet makkelijker, dat hij zowel zijn 2 computers aansluit op zijn draadloze router ?
Dan in de ene router de DHCP uitzetten, probleem opgelost, de draadloze router geeft elke pc zijn eigen ip-adres.
Of ga ik te kort door de bocht ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou op zich ook nog kunnen eventueel maar kan me voorstellen dat zijn router op een andere plek komt te staan bijvoorbeeld (midden van het huis) zoals bij ons het geval is. Maar je hebt gelijk: het is een optie!
capthavoc
13 jaar geleden
bingo het werkt ,.. tot nu toe ;)

Andere antwoorden (1)

Als je PC ook een draadloze netwerk kaart heeft en een gewone netwerkkaart is de kans groot dat ze beide aanstaan en dan vertraagt alles aanzienlijk. Dus controleer je netwerkkaarten. Staan er twee aan, schakel dan de draadloze uit en je hebt je snelheid weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
mijn 2 hoofd pc zijn niet draadloos hebben ook beide geen extra netwerkkaart (draadloos of bedraad)
ook de laptop staat op dat moment meestal niet aan
en het probleem beperkt zich vaak tot de windows 7 pc
maar omdat de foutmelding telkens anders is kan ik erg geen peil op trekken.
het enige dat me dus echt opvalt is dat als ik de linksys router aangesloten heb.
in netwerkoverzicht deze als gateway wordt gezien ?
terwijl je eigenlijk zou denk dat deze dan gewoon wordt overgeslagen. hij hangt eigenlijk parallel
ik kan beide wel gewoon benaderen
maar ik krijg het vreemde idee dat mijn linksys dus loopt te conflicteren met mijn zyxel om de adres verdeling ??? Het rare is dan dat alleen mijn windows 7 meestal de klos is
Ik weet dat telfort iets uitproberen met ipv6 maar ik zou verwachten dat windows 7 juist beter zou werken dan en ouder g4 mac ?
het is gewoon 1 van die dingen die me gek maken omdat het een zo ongrijpbaar probleem is
daar kan ik niet tegen ;)
ik ben een type van ik zal het naadje van de kous weten te vinden of je kan me opsluiten ;)
Ik heb wel een van de oudere type modems van telfort
dus met een modem swap zal het euvel wel worden verholpen
en met wat heen en weer getweak weet ik het mesal wel weer even te herstellen
maar ja ons ben zunig en ik moet ook wel dus voordat ik een swap overweg wil ik graag weten wat de oorzaak precies is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht heeft de linksys het zelfde IP adres als je hoofdbron check of je die kan wijzigen en zet de laatste drie cijfers op 253 dat kan namelijk ook een conflict opleveren