Waar moet ik op letten bij het kopen van een USB-staaf?

Ik wil een USB-geheugenstaaf kopen. Nu weet ik dat die dingen er in "traag" en "snel" zijn.

Hoe zorg ik dat ik een snelle staaf koop?

Waar moet ik verder op letten bij het kopen van een geheugenstaaf?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat Cryo het graag Nederlands wil houden?
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep. Spreek je moerstaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu verpest je het weer met je YEP!
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow.. geheugenstaaf, is inderdaad Nederlands, maar ik moet opeens denken aan de banketstaven van de bakker...
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed voorbeeld - je gaat toch ook niet naar de bakker om een banketstick te halen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het morgen proberen :)
Maarre... stel je hebt wat wiet, rook je dan ook een staafje of hou je het dan bij een sticky?
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je het iemand hoort hebben over een staafje in de mond steken, dan moet ik het zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh gut, nu krijg ik opeens nog veel meer associaties...
Het is tijd dat ik offline ga denk ik...

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad verschillen in snelheid. Dat is echter bijna onmogelijk om in de winkel uit te kunnen maken. Hiervoor ben je dus op tests aangewezen zoals deze:
http://nl.hardware.info/reviews/1819/35-usb-sticks-van-16-gb-of-meer-vergelijkingstest
En deze laten in ieder geval zoals je al aangeeft een verschil zien tussen snel en traag. Er zijn wel staafjes waar een logo bij staat 'High speed certified USB', maar het is een beetje met een korrel zout nemen. En de meeste geven toch al geen snelheid op.

Nu zijn er nog ook weer andere usb staven op de markt met USB 3.0 technologie, deze zijn altijd sneller als hun USB 2.0 variant. Het meeste in de winkel is nog 2.0. Dus als je echt snel wilt zoek dan naar een 3.0 staaf. Zoals deze bijvoorbeeld: http://nl.hardware.info/reviews/1826/a-data-n005-usb-30-stick-review
LET WEL! Je hebt dan wel USB 3.0 ondersteuning nodig op je moederbord.

Verder is het goed op de afmeting te letten, let wel hoe kleiner hoe slechter vaak ook de prestaties. Grotere chips in de staaf zorgt ook voor snellere transfers.

Dan is er ook nog U3. Hiermee kun je programma's portable maken, en dit is nog zeker niet een standaard op de staafjes. Installeer je programma op de stick en je kunt het overal gebruiken. Vind je dit handig dan 1 zoeken met ondersteuning hiervoor.

Encryptie, handig of niet. Voor sommige gevoelige gegevens wel eens handig. Vaak niet.

Vingerafdruk, lijkt me niet echt nuttig maar ze zijn er wel.

Persoonlijk wil ik in ieder geval geen stick meer met een losse dop!! Die krengen raak je vaak kwijt, zeker als je hem laat vallen (en door veel gebruik het dopje wat losser zit) dan springt natuurlijk de dop onder de kast ofzo.

Functies als het uitbreiden van geheugen van je pc is eigenlijk gewoon onzinnig. Ze zijn daar gewoonweg niet snel genoeg voor om het bij te houden. Koop dan eerder een kleine ssd-schijf voor deze functie.

Dus even kijken welk formaat je wilt (is meestal ook dus budget afhankelijk) en een test zoeken is vrijwel de enige manier om achter de 'werkelijk' snelheid te komen. En kijken welke functies je wilt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hier trouwens een filmpje: http://www.stubru.be/programmas/soundofsam/misterhardwaretestdeonbreekbareusbstick
Van de meest extreme USB stick, qua bestendigheid tegen slopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Owww je hebt helemaal gelijk! Voel me ff heeeeeel oud nu haha. Gelukkig zijn er inderdaad alternatieven. U3 is wel doorontwikkeld door Microsoft en Sandisk naar de nieuwere StartKey. Maar of daar nog ergens nut in zit valt ook te betwijfelen. Net als het feit of dit ooit nog eens van de grond gaat komen.

Andere antwoorden (3)

Kies voor een usb-stick van de nieuwe generatie,
veel opslag en geschikt om als ,,versneller,, te dienen
voor uw werkgeheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar - hoe WEET ik dat een USB-staaf die ik in de etalage zie liggen, er één van de nieuwe generatie is?
Je bent iemand van de onderzoek. Dus ga eens naar een paar winkels en schrijf de merken eens op. Ga dan naar hun website en bekijk de specs. Kies er dan een die aan je voorwaarden voldoet.

Zelf zou ik een kleintje nemen met 4 of 8GB. Niet moeilijk doen om de snelheid. Daar merk je vaak niets van. En wat je niet weet, mis je ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige schrijver heeft gelijk. Wil je snel? Koop dan absoluut een USB 3.0 versie. Die is namelijk 10 x sneller als een USB 2.0 ! En ook niet zo heel erg veel duurder.
Zeker als je een beetje grote koop, laten we zeggen 16 GB, dan wacht je liever 1 minuut voordat je hem volgeschreven hebt, als 10 minuten.

Let er wel op, de meeste computers hebben nog geen usb 3.0 aansluiting! Zelfs als je nu een nieuwe computer koopt, dan zit het er nog niet allemaal op.
Maar dat kan je oplossen door er een USB 3.0 kaart in je computer te stoppen. dat kost nog geen 2 tientjes. Zie bijvoorbeeld: http://www.informatique.nl/127071/asrock-usb-3.0-kaart.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan je die usb 3.0 stick uiteraard ook in oudere computers gebruiken, alleen niet op die snelheid.