Ik heb een oude PC die afkomstig is uit een bedrijfsnetwerk en volgens mij draait onder Windows-NT.

Kan ik hier een gewone XP of W7 op zetten en zo ja, hoe doe ik dat dan met verwijderen van de NT-versie? Op dit moment kom ik er niet in omdat de windows-versie blijkbaar niet aangemeld is bij Microsoft.

Toegevoegd na 1 week:
Ik heb nog geen tijd gehad alle suggesties uit te proberen, dus de vraag blijft nog even staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

daarvoor heb je een windows instalatie CD nodig, met geldige licencie. als je deze hebt zorg dat je een backup hebt van je bestanden die je wil bewaaren ( op cd of usb ofzo )

stop de cd in de cdrom speler. en start de pc opnieuw op. selecteer in de BIOS ( te komen door op DELETE te druken ) dat zijn cd 1e boot pro heeft.
en laat de computter opstarten op de cd. vanaf hier wijst het zichzelf de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
USB onder NT werkt niet (in 99,99% van de gevallen... alleen met hele speciale drivers kun je een muis of toetsenbord aansluiten... een USB-Stick of harde schijf gaat eigenlijk alleen via een VM-ware met truucks werken).
Als je beschikt over een Windows XP cd, zou ik in de bios er voor kiezen om op te starten vanaf je cd-rom drive (even kijken naar 'boot sequence' oid) en vervolgens de harde schijf te formatteren en XP te installeren. W7 zou ik bij een oudere PC niet aanraden.
XP installeren zou geen enkel probleem moeten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan moet ik daarna de NT-versie nog verwijderen of gaat dat vanzelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je opstart van je XP cd, kan je er voor kiezen je harde schijf te formatteren, dit houd in dat je harde schijf helemaal leeggemaakt wordt en daarmee dus meteen NT verwijderd hebt. Het beste is wel om te kiezen voor snel-formatteren anders duurt het uren.
rose
13 jaar geleden
Ik betwijfel of het installeren van XP 'geen enkel probleem zou moeten zijn'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose, misschien heb je gelijk, maar dan moet hij toch wel héél oud zijn en nagenoeg geen geheugen hebben.
Verder zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen.
rose
13 jaar geleden
NT.... Dat moet dan al haast NT4 zijn. Dan hebben we het over de periode voor 2000, pakweg. Ik gok dat er hooguit 128Mb geheugen inzit en maximaal een Pentium II. Het doet me denken aan m'n A-plus instructeur: "Ja, het kan. Microsoft zegt dat het kan. Op een 486 met 16 Mb geheugen kun je Windows 95 draaien. Het kan zelfs op een 386." En toen kwam die zeker drie minuten niet meer bij van het lachen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose; Win95 draaide ook op een 486 (volgens mij heb ik nog wel een DX-2/4 met Win95 in de garage staan). 16 MB werd wat lastig, maar meer dan 64MB kon Win95 toch niet mee omgaan.
rose
13 jaar geleden
Dat zeg ik toch, op een 486 met 16mb is het lachen, Maar zelfs dat kan, het kan in uitzonderlijke gevallen zelfs op een 386. Maar dat moet je niet willen. Maar met 64 mb draait '95 redelijk, dat heb ik ook niet ontkend. Ik heb ze nog onderhouden in een netwerk met Nt 4 Server... 10 jaar geleden, toen ik nog beheerder was.
Als ik het goed begrijp staat op jouw PC een NT-versie. In het gunstigste geval is dat NT4, waarschijnlijk workstation.

Dat betekent dat het hier naar alle waarschijnlijkheid een tamelijk oude PC betreft, de kans is vrij groot dat XP op deze pc ongelofelijk traag zal zijn, omdat de hoeveelheid geheugen , naar ik vermoed, ergens tussen de 64 Mb en128 Mb zal zitten. En dat is voor Windows XP echt te weinig (512 Mb is het minimum, als je meer wilt doen dan louter internetten, en zelfs dat is met 256 Mb problematisch.).

Allervermoedelijkst zal er 133 Mhz (of 100 Mhz) sdram geheugen inzitten, daarvoor is zo gemakkelijk niet aan een uitbreiding te komen.

Kortom, het is zeer de vraag of het de moeite waard is.

Zitten er nog stickers op met informatie? Of kun je wellicht bij het opstarten zien hoeveel geheugen er in zit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kun je ergens achterhalen ove wat voor processor we het hebben?
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
64 MB ram das tog meer dan genoeg voor win-7 kan je nog wel een paar jaar mee vooruit joh^^ (sarcasme)
Die PC is waarschijnlijk 10 jaar oud of ouder. XP wordt zeer problematisch en Windows7 kan je _volstrekt_ vergeten (maar dat hoeft ook niet - Windows7 heeft geen meerwaarde t.o.v. WinXP).
Windows 98 zou misschien wel kunnen maar die wordt al jaren niet meer geupdate (geen veiligheidsupdates en geen recente virusscanners beschikbaar). Wat misschien nog wel zou kunnen is upgraden naar Windows2000. Dat kan bijna evenveel als WindowsXP. Zorg wel altijd voor zoveel mogelijk geheugen.
Verder - als je geen gamefanaat bent - zou Linux een prima optie kunnen zijn. Linux kan veel meer met een oude PC dan Windows.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linux ja, maar door er Win2k ipv XP er op te zetten is behalve de USB-en IR ondersteuning geen winst.
Dit is in principe mogelijk, Maar het ligt wel aan je hardwareconfiguratie of die een hogere versie van Windows ondersteund.(Door Divers en Ect.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een PC waar NT op draait is voor liefhebbers of de vuilnisbak. Sommige servers die op NT draaien zouden nog interressant kunnen zijn, maar een normale PC op NT kun je eigenlijk niets meer mee. De huidige OS vragen teveel systeemrecourcen (die niet aanwezig en maar beperkt uitgebreid kunnen worden), drivers zijn niet voor XP of W7 beschikbaar of draaien niet stabiel. USB wordt onder NT niet ondersteund, dus daar gaat je USB muis, toetsenbord, stick, printer etc etc.

Een oude Linux versie of NT kun je er prima op draaien. Evt. nog W98 of WinME. Daarna houdt het redelijk op. Dus heb je een toepassing voor NT4 (SP6a was volgens mij de laatste release) veel plezier ermee, anders -> vuilnis/museum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
museum ? 4get it:) ik had spul van ruim 20 jaar en zelfs dat wilde geen museum hebben. laatstaan een NT server. ik denk dat je het nog als anker kan gebruiken of als schietschijf, tafeltje of een brievenbus van maken:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat museum was ook sarcastisch bedoeld, of je zou er zelf een moeten willen beginnen... ;-)