Hoe kom je te weten om welk bestandstype het gaat?

Stel je hebt een plaatje met als type *.bmp.
Je weet alleen niet dat het een *.bmp bestand is.
Hoe kom ik erachter om welk type (*.?) het gaat?

(Extensie verbergen staat uit, dus ik zie de extenties achter ieder bestandsnaam)

OS: Windows XP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

ik denk niet dat dat mogelijk is, naar mijn weten is er geen programma die automatisch een bijbehorende automatisch vindt.

misschien dat je met kladblok hex-workshop of een ascii editor eventueel kan uitvinden wat de extentie is.
als ik bijvoorbeeld de extentie van een bmp bestand verwijder en vervolgens open met hex workshop dan zie je wel in het begin bm staan(zie afbeelding) maar misschien zegt dit niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BM in de header betekent inderdaad dat het om een Windows / OS2 Bitmap indeling gaat. Ik denk echter niet dat de gemiddelde computergebruiker op deze manier te werk gaat, daarbij komt dat headers voor andere bestandstypen weer anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik zit alleen te denken wat hij dan precies bedoelt.
want het kan ook de associatie zijn tussen de extentie en file type.
open cmd
typ "assoc .bmp"(let op spatie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag me ook serieus af wat hij bedoelt. Als ik een bestand (bijvoorbeeld BMP) maak en ik verwijder dan de extensie bewust, dus het heet nu niet meer plaatje.bmp maar plaatje dan is dat de enige situatie die ik kan bedenken waarin je wilt weten of het een bmp of een jpg is als ik dat er niet bij zeg. Maar als je die informatie niet hebt, hoe weet je dan dat het überhaupt een afbeelding is? Ik zou wel gaan kijken met een hex-editor of een ascii tekst editor om op basis van de header te kunnen zoeken, maar dit heb je praktisch nooit nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een file opslaat, komt het wel eens voor dat de extensie wordt vergeten. Dan kun je inderdaad het beste even met notepad oid kijken naar de fileheader.

Andere antwoorden (7)

Normaal, rechter muisknop op het bestand, eigenschappen en dan staat het er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders even googlen of op wikipedia opzoeken.

Ik neem aan dat je het antwoord op de vraag wat is *.bmp weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je niet als je het plaatje of bestand opslaat zelf kiezen als welk bestandtype je het wilt opslaan..? Gewoon het plaatje opnieuw opslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat lijkt me niet slim. Als jij een *.bmp op gaat slaan als een *.jpg dan zal het me niets verbazen als je het plaatje niet kunt openen, tot je het weer de goede extensie geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het anders geregeld en zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel, er zit een verschil tussen de functie "opslaan als..." van een programma en het (al dan niet verkeerd) toekennen van een extensie aan een bestand.
eh wat ik zou doen als je bijv twijfelt tussen .bmp of .jpg is het bestand kopieren en uitproberen wat er gebeurt als je .bmp achter de bestandsnaam typt en hem opent..
Niet in het originele bestand doen want er kunnen gegevens verloren gaan als je de verkeerde typt.
(maar dit werkt dus niet als je geen idee hebt watvoor bestand het is..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet wat het is, het kan ook een exe zijn, het kan een avi zijn het kan een jpg zijn of jdl, fos, giw, gow
Rechtsklik "Open with" en dan een paar applicaties uitproberen lijkt me 't snelste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens voor je gekeken of er ook een Windows versie is van het Unix commando 'file'.
Dit commando vogelt uit wat voor een type bestand achter het masker van de naamextensie zit.
Dit wordt veel gebruikt voor Computer Forensics.
Helaas ben ik geen volwaardig Windows alternatief tegengekomen in de literatuur.
Wat wel goed nieuws is, is dat Windows een POSIX subsysteem heeft.
Met die POSIX laag kun in in principe al het lekkers van Unix op je Windows PC krijgen.
Dat betekend dat je het commando 'file' via Cygwin alsnog op je Windows bak kunt krijgen.
Het commando 'file' is overigens doodeenvoudig.
De syntax is:

file mijnbestand

file heeft nog wel meer opties en switches, maar die zijn eigenlijk niet zo belangrijk.

Voor meer informatie over Cygwin en de man page van het file commando kun je op de links klikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zoek het even na op de File Extension Source.
Of de File Extensions Resource.