Met 32 bits kun je maximaal 2 GB intern geheugen gebruiken - je kunt meer in de computer stoppen, maar Windows kan daar geen gebruik van maken.

Met 64 bits kun je vele malen meer geheugen gebruiken, dus dan heeft het ook zin er meer dan 2 GB in te stoppen.

--

Steeds meer programma's worden 64 bits. Onder 32 bits Windows werken die ofwel niet, ofwel trager. Onder 64 bits Windows werken alle programma's, zowel 64 bits programma's (die werken snel) als 32 bits programma's (die werken misschien een tikje trager dan op een 32 bits PC, maar dat merk je in de praktijk niet).

Aangezien er bijna geen prijsverschil is, zou ik zeker voor de 64 bits versie gaan.

De enige reden om een 32 bits versie te nemen, is dat je heel speciale hardware hebt, waarvoor alleen nog maar zeer oude drivers beschikbaar zijn die alléén onder 32 bits werken. De kans dat dit voor jou van belang is, is heel klein.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor veel (oudere?) hardware zijn geen 64 bits drivers beschikbaar. wees gewaarschuwd. verder heeft 64bit alleen zin als je daadwerkelijk toepassingen gebruikt die heel veel geheugen nodig hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Misschien is er verschil tussen Vista en Windows 7. Bij Vista was het maximum 2 GB, bij Windows 7 zou het hoger kunnen liggen. Hoger dan 4 GB kan het maximum echter nooit liggen. @AdrieK, 64 bits is niet alleen zinvol als je applicaties hebt die heel veel geheugen nodig hebben, maar ook als je meerdere kleinere applicaties tegelijkertijd draait, die - samen met Windows zelf - meer dan 2, 3 of 4 GB (wat de grens ook moge zijn) geheugen nodig hebben.
rose
13 jaar geleden
Nee hoor, Vist kon ook gewoon 4Gb aan en reserveerde daarvan iets van 800 mb voor het systeem. Here’s the official answer from Microsoft: 32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
32-bit Windows Vista Starter: 1GB
64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB
rose
13 jaar geleden
En je moet natuurlijk wel een 64bit cpu hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
@rose, dank voor de correctie. Dan ken ik een verkoper die het verkeerd vertelt...
De termen 32-bits en 64-bits hebben betrekking op de manier waarop de processor (ook wel CPU genoemd) van een computer omgaat met gegevens. De 32-bits en 64-bits versies van Windows zijn ontworpen voor gebruik op computers met 32-bits of 64-bits processors.

64-bit versies van Windows kunnen meer geheugen gebruiken dan 32-bit versies van Windows. Het schakelen tussen processen wordt daardoor versneld. Als er meer gegevens in het Random access memory (RAM-geheugen) kunnen worden geplaatst, hoeft de vaste schijf niet te worden geraadpleegd bij het schakelen tussen processen. Hierdoor worden de prestaties van programma's verbeterd.
13 jaar geleden
Het korte antwoord:

met windows 7 64 bit kun je meer dan 4 GB aan geheugen gebruiken.

Extra info:

De afgelopen 10 jaar zijn de meeste besturingssystemen gemaakt onder 32 bit processoren. Dit was ook altijd voldoende omdat de meeste computers niet meer dan 4 GB aan geheugen hadden. Tegenwoordig hebben bijna alle nieuwe computers een 64 bit processor, en kunnen daarom gebruik maken van een 64 bit besturingssysteem. Daardoor kunnen ze veel meer geheugen ondersteunen.

Als consument merk je weinig van een 64 bit versie, omdat het merendeel van de 32 bit applicaties gewoon blijft werken onder een 64 bit besturingssysteem.

Let er wel op dat als je bepaalde software hebt die je moet gebruiken (bijvoorbeeld voor werk) dat het goed is om uit te zoeken of deze software ook volledig werkt onder windows 7 64 bit. Ik werk op dit moment op een windows 7 64 bit versie en kan bepaalde software niet draaien (waar ik dus na aanschaf van mijn pc pas achter kwam). Gelukkig is het tegenwoordig erg makkelijk applicaties in een virtual machine te draaien waardoor je dit probleem grotendeels kan oplossen.

Toegevoegd na 2 minuten:
aanvulling: windows 7 32 bit kan 4 GB geheugen "zien" en 3 GB geheugen daadwerkelijk gebruiken.

bron: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprogeneral/thread/693451fd-0bd9-4ab2-be55-dc2f03c0bbbf