Hoe kun je snel het licht van je scherm uitdoen zonder slaapstand inschakelen op een windows laptop?

Sinds een tijdje heb ik een nieuwe laptop en het is mij hierbij opgevallen dat de laptop die ik nu gebruik, in tegenstelling tot de oude, geen functietoets heeft om snel het licht van het scherm uit te doen, terwijl dat juist wel handig was als je bijvoorbeeld iets wilde opnemen zonder extra stroom te verbruiken door het scherm waar je toch niet naar keek, of als je snel even weg wilde en je venster wilde afschermen maar niet opnieuw wil hoeven inloggen zodra je weer terugkomt, of simpelweg een programma lang wil laten laden zonder dat je daar zelf bij aanwezig bent en het aan laten staan van het scherm dus geen zin heeft. Ik vroeg me af of er een manier is om een f-toets zo in te stellen dat ik daar weer een sneltoets voor heb of dat het op een andere manier makkelijk aan en uit kan worden gezet. Het merk van de laptop is HP, als dat uitmaakt.

Antwoorden (2)

Je zou een snelkoppeling kunnen maken met het programma NirCMD, met als commando:
“C:\path\to\nircmd.exe” cmdwait 1000 monitor off
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/create-a-shortcut-or-hotkey-to-turn-off-the-monitor/
SimonV
een jaar geleden
Ik klap gewoon het scherm dicht. Dan gaat het scherm uit zonder dat Windows in de vergrendeling gaat, en draait alles gewoon door.

Om dit te laten werken moet je wel eerst bij de instellingen op zoek naar de actie die moet worden uitgevoerd bij "deksel dicht". Die actie moet je op "doe niets" zetten.
Cryofiel
een jaar geleden