waarom krijg ik dit scherm bij het opstarten van mijn laptop en hoe kom ik er van af?

Picture for question
1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Er staat bij 'check cable', zit er een kabel los?
snelgoed
2 jaar geleden
in de laptop?
Castle
2 jaar geleden
Ik heb dit gevonden (dus niet mijn eigen antwoord): Deze melding is geen 'fout' maar betekent slechts dat je computer besloten had dat ie nergens van kon opstarten en dan maar probeerde vanaf het netwerk op te starten, wat niet lukte, om dat de kabel niet in de ethernet aansluiting zat. Hieraan kan je afleiden dat je opstart instellingen niet kloppen, of je opstartapparaten niet werken. In de meeste gevallen betekent dat dat je harde schijf onbruikbaar is en wat dan vaak de reden is, is dat de schijf gewoon dood is. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1609870
snelgoed
2 jaar geleden
dat klopt wel. bij een schoonmaakaktie liep het fout. hij doet het weer, maar de melding blijft.
gvrox
2 jaar geleden
Wat bedoel je met "schoonmaakaktie" ? En je zegt "hij doet het weer", dat lijkt me sterk als je deze melding nog steeds ziet.
snelgoed
2 jaar geleden
windows opnieuw installeren en alles weggooien, maar aan het einde kreeg ik een fout melding. heb toen in de bios gerommeld en geprobeerd met een herstel-usb windows er weer op te zetten. helaas. nu heb ik het laten doen en alles werkt. alleen verschijnt bij het opstarten steeds heel even dat schermpje. irritant
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Deze melding is op te lossen door in BIOS de boot mode te veranderen van Legacy naar UEFI. Het is niet nodig om je computer opnieuw te installeren. zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Hu3e1JVvhgM

Het beste antwoord

Je netwerkkaart is nu onterecht geconfigureerd als een bootable apparaat.
Ga weer naar het BIOS.

Navigeer naar 'Geïntegreerde apparaten' met behulp van de pijltjestoetsen, die zich mogelijk onder 'Geavanceerd' bevinden.
Zoek Network Interface Controller en stel deze in op ‘Aan’ in plaats van ‘Aan met PXE’.
De exacte formulering verschilt per fabrikant. Hierdoor wordt PXE uitgeschakeld.
Navigeer naar 'Boot Order' of 'Boot Sequence' als je de PXE-optie niet kunt vinden. Deze opties kunnen ook worden vermeld onder Geavanceerd. Verplaats de netwerkkaart van de bovenkant van de opstartvolgorde naar de onderkant. Hierdoor wordt PXE in wezen uitgeschakeld, waardoor de computer kan opstarten vanaf de harde schijf of andere media in plaats van vanaf de netwerkkaart.
Sla je wijzigingen op en sluit het BIOS af.
SimonV
2 jaar geleden
snelgoed
2 jaar geleden
Heb Network Boot gedisabled (staat : disable PXE boot to LAN). Dacht : dat zal hem wel zijn. En nu start hij op zonder dat scherm. GEWELDIG. Bedankt !!!!

Andere antwoorden (1)

PXE boot, of booten via Netwerkkaart staat vaak onderaan bij de boot prioriteit, eerst komt bootable media zoals CD Rom / USB sticks, en als die niet aanwezig zijn dan neemt de BIOS de 2e optie in de rij wat de interne harddisk is, en als deze niet bootable/defect/afwezig is dan wordt de 3e optie geprobeerd, en dat is de PXE boot optie.
Het lijkt er op dat òf de harddisk is overleden, of het bootrecord is overgeschreven, of de lijst met bootable devices is aangepast(dat PXE op de eerste plek is gezet i.p.v. helemaal onderaan) Via deductie moet je achterhalen welke oorzaak de juiste is. Ik zou als eerste in de BIOS kijken of harddisk vóór de PXE boot staat, daarna controleren of de harddisk nog wel wordt herkend, en dan via Hi-Ren of Ubuntu LiveUSB stick even via een usb stick een ander OS starten om te checken of daar nog alle hardware goed werkt.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Alles werkte al weer, volgens de reacties bij de vraag. Alleen verschijnt bij het opstarten steeds heel even dat schermpje.