Hoe kan ik mijn (volle) pc formatteren zonder bijgeleverde windows 10 dvd?

Het is echt nodig om mijn pc eens na 5 jaar weer eens te formatteren.
Echter, ik heb mijn computer in de winkel gekocht, waar standaard al windows 10 erop zat.
Bij mijn vorige pc kreeg ik nog netjes een cd van windows xp erbij geleverd, maar bij deze niet.
Is mijn pc te formatteren of moet ik alsnog weer een nieuwe dvd van windows 10 gaan kopen>

4 jaar geleden
6.7K
Yamo
4 jaar geleden
Hey bedankt voor de ruime uitleg, ik ga het zeker eens proberen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er een SSD in de pc zit hoeft u helemaal niet te formateren.
Als er een gewone harde schijf in zit en de pc werkt met windows 10, dan is een optimaliseringsslag hoogst waarschijnlijk al voldoende. Ik zou dat in ieder geval eerst proberen voordat u tot zo iets drastisch over gaat als formateren.
Optimaliseren gaat als volgt: "Deze PC" (of de Windows Verkenner), dan rechtermuisklik op de C:-partitie, linkermuisklik op Eigenschappen, dan Extra en dan kiezen voor Optimaliseren

Antwoorden (2)

Als je de productcode niet meer hebt: volgens Microsoft is het toegestaan om dezelfde Windows-editie opnieuw op dezelfde computer te installeren zonder een productsleutel in te voeren als Windows 10 op die pc is geactiveerd.
Je kunt de productcode van Windows 10 ook in het register vinden bij: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Bij mij staat deze in: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DefaultProductKey2
Ik verwachtte dat deze versleuteld zou zijn, maar dat bleek niet het geval.
Zie ook: https://www.passfab.com/product-key/find-windows-10-product-key-in-registry.html

Bewaar alle belangrijke data op usb-stick o.i.d.
Maak een opstart dvd of usb-stick:
Via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 OF open via het configuratiescherm, onderdeel 'Herstel' de optie 'Een herstelstation maken' en activeer de optie 'Maak een back-up van de systeembestanden naar het herstelstation'. Plaats een USB-stick van 8 GB of meer (naar gelang de benodigde grootte) en klik op de knop Volgende om de recoverypartitie naar de USB-stick weg te schrijven.

Formatteer de harde schijf en installeer Windows 10 opnieuw.
SimonV
4 jaar geleden
Griffin
4 jaar geleden
Notatie van de product key is REG_BINARY en is dus niet zoals je 'm invoert tijdens activatie, wat je moet voorstellen in je antwoord is dat je de hele sleutel exporteert als een .reg bestand, en deze weer invoert op je nieuwe installatie...
Een deel van mijn sleutel is als volgt:
"DigitalProductId"=hex:a4,00,00,00,03,00,00,00,30,30,33,33,30,2d,38,30,30,30,\
30,2d,30,30,30,30,30,2d,41,41,33,32,38,00,ec,0c,00,00,5b,54,48,5d,58,31,39,\
2d,39,38,38,34,31,00,00,00,ec,0c,00,00,00,00,a8,d2,7b,6e,89,81,4f,6d,09,00,\
00,00,00,00,f0,87,99,58,20,9a,d7,4d,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,\
SimonV
4 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Toch kon ik de productcode bij ProductID gewoon lezen en kwam deze overeen met de code die ik bij de dvd van Windows 10 kreeg.
simpelweg via Windows toets + i -> bijwerken en beveiliging -> Systeemherstel -> onder deze pc opnieuw instellen op 'aan de slag' klikken en instructies volgen. Productcode heb je doorgaans niet meer nodig bij een computer waar Windows 10 al op staat. De code wordt namelijk automatisch van de BIOS chip gehaald
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
De vraag is hoe je de harde schijf formatteert.