Bij het opstarten van mijn pc krijg ik telkens eerst een schijfcontrole. Hoe kan ik dat voorkomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Meestal een teken dat je harde schijf niet zo lang meer te leven heeft. Zorg dat er niks spannends op staat aan foto's of bestanden. Daarna wellicht even checken of de schijf werkelijk kapot gaat met software als HDTune https://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe En als dat zo is, je HDD vervangen.

Antwoorden (2)

Er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Afsluiten pc
Als je de pc steeds uitschakelt met de aan/uit-knop wordt schijfcontrole meestal geactiveerd om de volgende keer dat je opstart te controleren of je harde schijf in orde is.

Problemen met de harde schijf
Het kan zijn dat je harde schijf op z’n eindje loopt. Je kunt dit checken met programma’s als HD Tune, PassMark DiskCheckup of CrystalDiskInfo.
https://windowsreport.com/hdd-health-check-software/

Malware-infectie
Malware kan bestandssystemen van de computer ondermijnen, waardoor schijfcontrole bij het opstarten herhaaldelijk wordt geactiveerd.
Te checken met bijvoorbeeld Malwarebytes.
https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/
SimonV
4 jaar geleden
Ga even naar je vakje "zoeken". Schrijf daarin. MSCONFIG. bekijk bij de eerste optie opstarten of daar alles uit staat.
of:
Uitvoeren - regedit + Enter
- HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ BootExecute
- Rechtsklik op BootExecute, kies wijzigen en verander de waarde in: autocheck autochk /k:x * (vervang de x door je eigen stationsletter)
- Sluit het Windows-Register af