Hoe kun je een vastgelopen proces beëindigen in Windows 10?

Vroeger met Windows XP kon je vastgelopen processen geforceerd afsluiten d.m.v. taakbeheer. Dit werkte meestal direct. Sinds Windows 7 is dit een stuk minder soepel en in Windows 10 lijkt het helemaal niet meer te werken. Als ik vastgelopen processen wil beëindigen, gebeurd er niets en zodra ik via de gedetailleerde weergave iets verder kom is de toegang geweigerd.

Telkens als er een programma echt vastloopt, betekend dit dat ik de computer geforceerd af moet sluiten. Het liefst zou ik vandaag nog terug gaan naar Windows XP, maar gezien dit niet veilig is, hoop ik dat er een oplossing bestaat voor dit probleem.

Concreet: Hoe kan ik direct vastgelopen processen stopzetten in Windows 10?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is heel makkelijk dit te doen vanaf de commandline, open een dosvenster en typ tasklist Hierna volgt dus een lijst met processen met bijbehorende PID, doe nu C:\>Taskkill /IM naamvanhetgewensteproces.exe /F of kill het proces met het bijbehorende PID C:\>Taskkill /PID 26356* /F * is een voorbeeld PID, bij jou staan andere nummers en dat * hoort er niet achter. Zo'n tasklist ziet er als volgt uit: C:\>tasklist Image Name PID Session Name Mem Usage ========================= ======== ================ ============ firefox.exe 26356 Console 139,352 K regedit.exe 24244 Console 9,768 K cmd.exe 18664 Console 2,380 K conhost.exe 2528 Console 7,852 K notepad.exe 17364 Console 7,892 K notepad.exe 24696 Console 22,028 K notepad.exe 25304 Console 5,852 K explorer.exe 2864 Console 72,232 K Toegevoegd na 1 minuut: Open het dosvenster met verhoogde privilege, dus via het zoekvenster: commandprompt typen, dan verschijnt het icoon, rechtermuisklik, en dan uitvoeren als administrator selecteren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100