Hoe meer ruimte over op de harde schijf, des te sneller gaat mijn PC. Hoe komt dit?

Mijn PC moet bijna nooit swappen, dus daar kan het niet aan liggen. Ik merk steeds dat mijn PC vlugger ga als ik meer ruimte over heb op mijn harde schijf. Zelfs als ik nog niet herstart heb (dus processen van verwijderde programma's blijven dan nog aanwezig).

Hoe kan het dat een pc vlugger werkt als er meer ruimte over is op een harde schijf, ondanks dat hij weinig moet swappen en bijna geen processen worden verwijderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Windos heeft ruimte nodig om bestanden te kunnen wegschrijven. Hoe meer ruimte daa voor beschikbaar is hoe akkeliker hi die ruimte kan vinden en des e sneller zal het gaan. Ok het bijprikken van een USB stick kan hier voor zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je pc/windows ruimte nodig heeft om te werken. Iedere keer je een programma laadt zal windows de vrije ruimte op je C schijf gebruiken om bepaalde bestanden uit te pakken. Dus hoe meer ruimte hoe gemakkelijk voor hem. Vergelijk het met een bureau. Alles zit in de schuif, je haalt er alles uit om te beginnen werken, hoe groter je werkblad des te gemakkelijker om alles wat je nodig hebt een plaats te geven. Waar je bij beperkte ruimte al tijd gaat verliezen met je deftig te installeren voor je begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 goed uitgelegd
AWM
13 jaar geleden
Ik ben het niet met dit antwoord eens, gezien de opmerking in de vraag 'dat hij weinig moet swappen'.
Bij normaal gebruik pakt Windows helemaal niets uit op je schijf. Ik vraag me zelfs af of de waarneming van Vandaag wel juist is. Sorry een minnetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windows gebruikt wel je hardeschijf, ook al merk je dan niet. Je merkt het pas als hij trager wordt. Wij adviseren daarom ook altijd om minstens 20 tot 25% van je schijf leeg te houden, bij kleine schijven kan dit soms een probleem zijn.
Veel programma's, en ook Windows zelf, maken gebruik van tijdelijke bestanden. Die worden ergens op de harde schijf gezet.

Bij een volle schijf heb je meer kans op fragmentatie. Er is dan op diverse plekken op de schijf een klein beetje ruimte vrij. De tijdelijke bestanden worden over meerdere stukjes vrije ruimte verdeeld.

Bij het lezen en schrijven van die bestanden moet de kop van de harde schijf steeds van het ene naar het andere stukje van de harde schijf bewegen. Dat kost relatief veel tijd, waardoor het gebruiken van zulke bestanden ("gefragmenteerd", heet dat) de computer traag maakt.

Heb je een lege schijf, dan zijn er veel minder van die kleine stukjes vrije ruimte. De tijdelijke bestanden worden dan eerder neergezet op een groot, aaneengesloten stuk vrije ruimte. Dan hoeft de kop van de harde schijf niet veel te bewegen, omdat een heel bestand achter elkaar op één plek staat.

Een ander effect is dat de buitenkant van de harde schijf (aan de buitenrand van de magnetische platen, bedoel ik) sneller is (meer bits per seconde kan lezen en schrijven) dan de binnenkant (nabij de as). Om die reden begint Windows een schijf te gebruiken aan de snelle buitenkant.

Hoe meer informatie er op de harde schijf staat, hoe meer bestanden noodgedwongen aan de trage binnenkant van de schijf worden geplaatst. Ook dat maakt de computer trager.

Tot slot is er nog een achtergrondproces dat de harde schijf defragmenteert. Het defragmenteren van een volle schijf duurt langer dan het defragmenteren van een bijna lege schijf. Hoewel dit proces op de achtergrond loopt en tijdelijk zou moeten worden stilgelegd als de computer met iets dringenders bezig is, kan dit toch je snelheid enigzins beïnvloeden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tijdens het opstarten van uw pc word er zwaar geïndexeerd over heel uw volle hardeschijf. Bij het opstarten van uw pc word dit geladen, en terwijl je nieuwe bestanden invoegt op uw harde schijf zal hij eerst plaats zoeken op de hardeschijf waar hij het kan plaatsen, daardoor duurt het ook lang want als je een volle harde schijf hebt, moet hij meer zoeken om plaats te vinden, daarom wordt er gedefragmenteerd.

grt