Hoe kan het dat Windows minder RAM-geheugen ziet dan dat ik heb geïnstaleerd?

Bij mij denkt Windows 10 dat ik 7,86GB heb, terwijl ik er 8GB heb geïnstaleerd. Ik heb 1333MHz snelheid

Toegevoegd na 7 minuten:
De geheugen''banken'' staan in dual-channel

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

volgens mij is dat geheugen sowieso al gebruikt door alles wat op de computer staat.

Toegevoegd na 36 seconden:
voor een deel toch
7 jaar geleden
Dat is altijd zo. Een deel van je geheugen wordt door Windows gebruikt en in werkelijkheid heb je altijd iets minder geheugen dan je zou moeten hebben. Dus als je bijvoorbeeld een geheugenstick van 16GB hebt dan wordt het in werkelijkheid iets minder.

Ook bij harde schijven wordt een deel van je geheugen door Windows gebruikt, waardoor je minder geheugen hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat komt doordat je grafische kaart (die geïntrigeerd zit in de processor) ook van het RAM-geheugen snoept zodat er minder voor Windows overblijft.