Hoe kan ik Vista van mijn computer verwijderen en XP installeren?

Ik wil al een tijdje van Windows Vista af, waardeloos programma. Windows 7 kan ik niet draaien op mijn laptop dus wil ik graag Windows XP. Nu heb ik mij laten vertellen dat het er lastig schijnt te zijn om Vista volledig van je computer te verwijderen. Kent iemand hiervoor een soort van handleiding? Kan iemand mij vertellen hoe ik Vista verwijder en XP installeer zonder gegevens kwijt te raken of mijn laptop te bricken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Als je vista waardeloos vindt, zal dat waarschijnlijk liggen aan de zwaarte van je laptop, maar dat terzijde. Gewoon XP disk erin doen en bij het installeren even alle oude partities verwijderen en nieuwe partities maken vervolgens verder gaan met de installatie en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
En zou je dan nog even aandacht willen besteden aan de zin:
"zonder gegevens kwijt te raken"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen waarschijnlijk geen drivers beschikbaar zijn onder XP voor deze laptop. NIET DOEN DUS
Ik vrees voor jou: Forget It . . .

Troost je: Als je computer Vista kan draaien, dan moet Windows 7 ook kunnen. Die is zelfs iets lichter dan Vista. Downgraden naar Windows XP kan niet meer.

Windows XP handmatig installeren: ja dat kan wel. Je verliest dan wel je data (dat zou je vantevoren nog kunnen backuppen overigens), je moet jezelf alleen afvragen of je ongeveer 100 euro wilt investeren in een Windows XP licentie.

Mijn advies zou zijn: Koop een upgrade naar Windows 7 (of vergeet heel Windows en ga een ander besturingssysteem gebruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er eerst voor dat je een goede backup hebt van je bestanden en een recovery cd maakt of hebt.

Zorg ook ervoor dat je in ieder geval de XP drivers hebt voor je (wireless) LAN (internet) zodat je de overige drivers via Driver Magician (of soortgelijk programma) kan downloaden.

Vervolgens volg je deze handleiding :
http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp

Mocht de installatie niet lukken, heb je een recovery cd met Vista zodat je deze gewoon weer kan installeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook gedaan. Helaas werkte de geluidskaart niet meer en het liep niet soepel. Kennelijk is mijn laptop alleen geschikt voor Vista en hoger. Uiteindelijk heb ik er weer Vista op laten zetten. Een dure grap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om over te stappen op een andere versie van Windows raad ik altijd aan om je gegevens te back-uppen je harde schijf volledig te formateren en de nieuwe versie van windows te installeren. XP is inderdaad een prima besturingssysteem, maar wel behoorlijk verouderd. Vista vond ik zelf ook niet prettig maar ik ben zeer tevreden over windows 7. Normaliter kan op elke pc/laptop waar Vista op kan draaien ook windows 7...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een machine waar vista (meestal niet lekker) draait kan zeker 7. XP zal waarschijnlijk veel meer problemen oproepen dan oplossen. Koop een upgrade licentie voor 7, maak een deugdelijke back-up en laat de laptop opnieuw opstarten met de upgrade dvd in de lade. Zal een openbaring zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén tip: begin daar niet zelf in je ééntje thuis aan, ga naar een computerspecialist!