Kan ik in Windows 10 met een Sneltoets een programma starten dat *niet* op de desktop staat?

Ik heb zelf een .bat-bestand gemaakt. Ik wil dat koppelen aan een Sneltoets: waar ik ook ben, ik wil met Control-Alt-B mijn .bat-bestand kunnen starten.

In Windows 7 was dat vrij eenvoudig voor elkaar te krijgen.

In Windows 10 is het mij ook gelukt, maar alleen door een snelkoppeling naar het .bat-bestand op het Bureaublad te plaatsen, en in de eigenschappen van die snelkoppeling aan te geven dat hij moet worden gestart met de Sneltoets Control-Alt-B.

Ik wil dit graag voor elkaar krijgen *zonder* dat ik iets op het Bureaublad hoef te plaatsen.

Hoe kan ik in Windows 10 zorgen dat mijn .bat-bestand wordt gestart met een Sneltoets, *zonder* iets op het Bureaublad te hoeven plaatsen? Het maakt me daarbij niet uit of het .bat-bestand zelf wordt gestart, of een snelkoppeling, want dat komt op hetzelfde neer.

Cryofiel
7 jaar geleden
3.4K
SimonV
7 jaar geleden
Misschien zou je (als het niet mogelijk is) iets als Autohotkey of Fastkeys kunnen gebruiken. https://autohotkey.com/ http://fastkeys.vze.com/

Antwoorden (1)

Mogelijke oplossingen:

Plaats de betreffende snelkoppeling met sneltoets in:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Plaats de betreffende snelkoppeling "X" zonder sneltoets in de system32-map.
Activeer deze met Windowstoets + R + X (in plaats van de sneltoetsopdracht).

3 Gebruik een programma als Autohotkey, en een script als
^!b:: ;Ctrl+Alt+B
Run, C:\......\X.bat
return
https://autohotkey.com/
SimonV