hoe verwijder je windows 10 compleet?

Ik wil graag mijn laptop echt helemaal opnieuw installeren, maar dan moet ik eerst windows 10 eraf zien te krijgen, maar hoe moet dat?
en als 2e vraag: is het mogelijk om windows 10 via een usb op een compleet lege laptop erop te zetten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schijf formatteren, dan is alles eraf, dus wel een goede Back-up maken van die bestanden die belangrijk zijn.
Als je nog een installatieschijf van Windows 7 of 8 hebt, kun je die er eerst beter opzetten en daarna updaten naar Windows 10, is nu nog gratis tot juli 2016.

Antwoorden (1)

Ja, het is mogelijk Windows 10 op een laptop met compleet lege harddisk te installeren. (Want als jij al je computeronderdelen zelf koopt en in elkaar schroeft kan het natuurlijk ook gewoon.)

Ja, het is mogelijk dit via een USB-stick te doen. Hier zijn vele programma's voor beschikbaar. Waarschijnlijk is het het makkelijkst gewoon de standaard instructies van Microsoft aan te houden: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

NOTE: Het kan wel zijn dat je computer niet is ingesteld om op de USB-aansluitingen te zoeken bij het booten (opstarten). In dat geval kun je meestal in de BIOS/UEFI instellingen de boot sequence/boot priority/boot devices (iets in die geest) aanpassen. Hoe dit te doen is hangt sterk af van wat voor machine 't precies is en gaat verder dan dit antwoord; google erop of stel een specifieke vraag daarover. (Maar in principe is het gewoon een kwestie van de USB maken, in de machine steken en 'm aanzetten/herstarten, als je de Windows installatie krijgt werkt het, anders niet.)

Je hoeft ook niet moeite te doen om de huidige Windows 10 eerst te verwijderen; de installatie van een nieuwe Windows 10 zal je de keuze bieden tussen het repareren van de huidige installatie of het geheel herinstalleren van een nieuwe. Het volledig herinstalleren is voldoende; hiermee wordt de harddisk ook geformatteerd.

De schijf zelf formatteren als losse stap kan ook best, als je dat echt wilt, maar is wat lastiger omdat je dat niet vanuit een draaiende Windows vanaf diezelfde harde schijf kunt doen, dus ook dat zou je via een boot-CD of boot-USB moeten doen of vanuit een besturingssysteem op een andere machine, of je moet de harddisk demonteren en hem formatteren in een andere computer. Best gedoe als je niet weet wat je precies aan het doen bent... Het makkelijkst is gewoon met de Windows 10 CD aan de gang gaan en voor volledig herinstalleren kiezen.

Uiteraard is het noodzakelijk om goede backups te regelen van data die je (wèl) wilt bewaren!