Omdat ze daar geen passend slot meer voor hebben.
Na de GBA is overgegaan op de chip / memorykaartje in plaats van de 'echte' spelletjescasette (die niet zo snel tussen de bank of in de stofzuiger verdwijnt). Op de eerste DS kon je nog wel oude spellen spelen, maar op de nieuwste generatie dus niet meer.

Gelukkig heb ik mijn ouwe SP nog ;-) Daar kun je tenminste alles van voor die tijd nog op spelen. En zelfs mijn oude GB-spellen (zwart wit) zijn nog niet kapot, dus ze gaan best een aardig tijdje mee.

Je zou ze kunnen betichten van geldklopperij, maar aan de andere kant, op een gegeven moment kun je ook geen console meer bouwen waar je echt nog ALLES wat de afgelopen....20 jaar ooit is verschenen nog kunt spelen. Dat is gewoon niet vol te houden. Op de nieuweste laptops draai je tenslotte ook geen floppies meer.