Waarom kun je oude pcgames op cdrom die voor windows 95o.i.d. gemaakt zijn .tegnwoordig niet meer op pc's draaien met b.v. vista?

Je zou verwachten dat je daar alles mee kunt met een modernere p.c.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de meeste oude games, ook oude dan windows 95 trouwens, draaien onder DOS, en vanaf Windows XP of Vista - daar wil ik even af zijn - loopt Windows zelf helemaal niet meer over een DOS-shell. Er is geen spoortje DOS meer aanwezig, dus kun je ook geen spellen meer laten draaien onder DOS, direct of indirect.

Je kunt deze oude spellen vaak nog wel spelen via bepaalde programmaatjes die je computer aanpassen aan de goeie ouwe tijd (bijvoorbeeld een dosbox), en juist bij de HELE oude spellen lukt dat vaak uitstekend. Maar er zijn ook heel veel spellen, vooral die waarvan je tijdens het installeren de geluidskaart moet instellen, die helemaal nooit meer iets gaan doen op een moderne PC.

Sommige spellen laten zich probleemloos installeren maar lopen veel te snel,waardoor ze onspeelbaar zijn,. In die gevallen wil een goede CPU-killer zoals Turbo nog wel eens goede diensten bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je al geprobeerd om het spel te spellen in de Compatibiliteitsmodus

De compatibiliteitsmodus probeert een programma voor de gek te houden door te doen alsof het onder Windows 95, 98/Me of XP draait. Nadat u in Windows Vista een ouder programma hebt gebruikt, kan het zijn dat de Assistent voor programmacompatibiliteit wordt geopend. Deze informeert u over problemen met het programma en biedt aan deze te verhelpen wanneer u het programma de volgende keer uitvoert.