Software die automatisch checkt of een nieuw bestand al bestaat en dat eventueel verwijdert, heb ik niet kunnen vinden.
Er zijn wel programma's die dubbele bestanden opsporen.

Zoals CloneSpy. Om hiermee aan de slag te kunnen, geef je logischerwijze eerst aan binnen welke map(pen) de tool naar dubbele bestanden moet speuren. Standaard beschouwt CloneSpy alleen bestanden die op 'bitniveau' aan elkaar identiek zijn, als duplicaten. Daarvoor maakt de tool checksums (controlegetallen) aan, een proces dat de nodige tijd vergt. Je kunt echter ook andere criteria instellen en bijvoorbeeld aangeven dat een identieke bestandsnaam al volstaat. Verder kun je nog allerlei filters instellen en het zoekproces beperken tot bijvoorbeeld bestanden van een bepaalde grootte, tijdstip en/of extensie.

Maar het kan ook met bijvoorbeeld Ccleaner of Glary Utilities.

Toegevoegd na 3 uur:
Nog een aantal:
https://www.raymond.cc/blog/find-and-remove-duplicate-files-to-free-up-hard-disk-space/
http://www.howtogeek.com/200962/how-to-find-and-remove-duplicate-files-on-windows/
http://lifehacker.com/the-best-duplicate-file-finder-for-windows-1696492476
SimonV
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Als ik naar je vorige vraag kijk, bedoel je wellicht "dubbelbestanden bij Firefox"?
En zo ja, bij wat voor account en in welke situatie krijg je dubbelbestanden?
SimonV
8 jaar geleden
Wellicht helpt het als je in Thunderbird bij Extra -> Accountinstellingen -> Kopieën en Mappen
"Een kopie plaatsen in" ... afvinkt?
(Dat hielp bij mij)